Av Vegar Bjørge
Kanskje denne utgaven av Range Rover blir en bestselger i Norge? Da prater vi om salg ala det Volvo XC90 T8 presterer. For her har Range Rover kommet med en modell som er skapt for Norge. Selvfølgelig handler det om elektrisitet og miljø. P400e har en elmotor på 116 hk, og sammen med den nye 2,0 liter Ingeniummotoren til Land Rover/Jaguar-konsernet, gir det nærmest identisk effekt som T8-utgaven til Volvo XC90. Systemeffekten er 404 hk. Range Rover Sport P400e gjør sprinten til 100 på 6,7 sekunder og har en toppfart på 220 km/t. 4WD er en selvfølge, og i engelskmannen er det et permanent system som leverer kraften ned i asfalten.
– I fjor var 14% av totalmarkedet plug in hybrider, og vi forventer at dette markedet skal vokse ytterligere. Markedet har i år økt med 23% sammenlignet med fjoråret, og jeg er sikker på at Ranger Rover Sport P400e vil bli en signifikant bidragsyter til vårt salgsvolum neste år. Etterspørselen for luksus SUVer og el-biler er høye, sier John Helmersen, Country Director i Norge.
Med et utslipp på 64 g/CO2 pr km og snittforbruk på 0,28 l/mil (NEDC-syklusen), vil den bli en avgiftsvinner slik avgiftene er nå. Plug in hybriden vil kunne kjøre inntil 51 km på ren eldrift, og ladetiden er 7 timer og 30 minutter ved lading i stikkontakt hjemme. Man kan kjøpe til en veggboks med 32A, og da vil ladetiden gå ned til 2 timer og 45 minutter for å få fullt batteri.
Utseendet har fått seg et løft lik ordinære modeller av Sport. Likevel skiller P400e seg ut på noen områder. Luka i fronten er godt kamuflert, men det er her man fyller på strøm, mens lyktene er nye og utstyrt med intelligente Pixel Laser LED-lys. Fronten ser barsk ut og den nye støtfangeren gir et sportslig inntrykk.
Innvendig er det nye avanserte Touch Pro Duo infotainmentsystemet med på å løfte helhetsinntrykket til nye høyder. Kupeen er minimalistisk og domineres av to 10″ HD berøringsskjermer. Funksjonaliteten samt materialvalget skal være superb.
Range Rover Sport skal være best i klassen, og oppgradert utstyr som elektrisk solskjerm som åpnes og lukkes via bevegelsesstyring, Advanced Tow Assist (Tilhengerassistent) og Pixel-laser LED hovedlys bidrar til at den fortsatt setter standarden blant luksus SUVer.
– For øyeblikket kan vi ikke si noe hva angår salgsstart. Dette vil vi komme tilbake til i mars, men kunder kan allerede nå forhåndsbestille bilen, avslutter John Helmersen.