Tekst og foto: David K Andersen
Honda viser to store nyheter på Frankfurt-utstillingen. De kan snu ting opp ned for merket i Norge.
Om jeg ikke hadde fulgt med skikkelig på ryktebørsen i forkant, eller om Honda rett og slett hadde klart å holde den hemmelig, vet jeg ikke. Men sjokket var stort da jeg ankom Hondas avdeling på Frankfurt-utstillingen. Der sto nemlig denne: Urban EV.
Og for første gang i mitt liv, følte jeg ha-begjæret komme. For en elbil! Urban EV har noe ved seg jeg aldri har sett i en elbil før: Personlighet, uforkludret av vindtunneler og merkverdige forestillinger om at elektriske biler må se ut som intetsigende såpestykker. Ja, det er retrovibber an mass, men på den rette måten. Så glimrende er designet på denne bilen, at ikke en gang bisarre vinkler og profiler for å brekke opp kjedelige flater er nødvendige.
En liten tur innom Twitter eller Instagram bekrefter at jeg ikke er alene. Lille Urban EV puster de tyske gigantene (dette er jo deres utstilling) i na
kken når biljournalister fra hele verden trekker frem høydepunktene fra gigant-utstillingen.
Vi vet ikke noe særlig om selve bilen ennå, annet enn at den kan ventes på Europeiske veier i 2019. Det er bekreftet av Honda. Ryktene sier at forandringene i utseendet ikke blir store, men at hjulene kommer til å bli nedtonet.
Engelske Autocar sier en anonym kilde antyder 250 km rekkevidde, mens vi har plukket opp informasjon om at det er snakk om til dels betydelig mer.
Den sitter på en ny plattform utviklet for elektriske biler, og er ca 10 cm kortere enn Honda Jazz. Det betyr rundt 3,9 meter i lengde, rett i underkant av de fleste småbiler på markedet i dag.
Både grillen og bakluka har digitale felter hvor du kan kommunisere med bilene rundt deg – om det kommer med i produksjonsversjonen er nok tvilsomt, men en kul detalj er det.
Interiøret er enkelt og moderne med en superbred skjerm tvers over dashbordet. Det er også skjermer i sidene som fungerer som sidespeil. Konseptbilen har plass til fire, men vi antar produksjonsmodellen vil huse fem personer.
CR-V på sin side engasjerer ikke i fullt samme grad, men er minst like interessant sett med norske øyne. Honda sier nemlig at alle nye modellserier som lanseres i Europa fra nå av kommer til å være elektrifiserte. Altså enten hybrider eller elbiler.
Dette bekreftes altså av nye CR-V, som du ser på bildene her. Dette er en fullhybrid, altså en ikke-ladbar bil på linje mer Toyota RAV4 Hybrid.
Når denne nye generasjonen CR-V (ja den er faktisk helt ny selv om den ligner på eksisterende modell) kommer, vil det først være med 1,5-liters turbo bensinmotoren vi kjenner fra nye Civic. Diesel vil bli droppet helt fra programmet i fremtiden.
Hybriden kommer litt senere. Den har i tillegg til en 2-liters bensinmotor med Atkinson-syklus, to elmotorer. Den ene er kun beregnet på å levere krefter, mens den andre i tillegg til å være en motor, kan snus og brukes som generator.
Det spesielle med motor-generatoren, er at den i visse tilfeller vil belaste bensinmotoren. Dette fordi denne typen bensinmotor er mer effektiv under en viss belastning enn helt uten. I prosessen kan man altså da lade batteriet samtidig. Finurlig.
Den turboløse Atikonson-motorens typiske mangel på dreiemoment, oppveies av tilskudd av elektriske krefter de gangene moment er påkrevet.
Honda kaller motorstyrings-systemet i-MMD, og i tillegg til å styre de tre motorene, forstår det hva som er mest effektivt i enhver situasjon sånn at du slipper å gjøre de typiske valgene mellom «power», «EV» og «hybrid», slik du må i andre hybrider om bilen skal fungere optimalt for formålet.
Dette hybrid-systemet skal også kunne benyttes på kommende ladbare hybrider.
Det blir særdeles spennende å se hvordan det fungerer i praksis. Honda har lang historie på hybrider og var i sin tid ledende, før det ut over 2000-tallet gikk nedover. Denne gangen tipper jeg de skjønner at de må ta i for å være konkurransedyktige.
Nye CR-V er ellers litt større enn eksisterende modell, og vi forventer fortsatt fokus på smart plassutnyttelse. Med et velfungerende hybrid-system, firehjulsdrift og masse plass, burde det meste ligge til rette for en norsk Honda-suksess igjen. Det er en stund siden sist.
Jazz, verdens antagelig smarteste småbil om det er plass og praktiske løsninger som gjelder, blir vist med facelift i Frankfurt.