Nye Audi RS4 Avant ser bra ut. Den store sorte grillen, og de oppfriska MatrixLED-lysene sammen med store luftinntak skiller den fra standard A4. Bakenden med doble eksosrør i ytterkant av diffusor i lettmateriale gjør også sitt. Likevel er det skjermbredderne over de store hjulene man legger best merke til.
Innvendig er det sportseter med bikubemønster og sportsratt som møter deg. Stolene kan leveres i Nappaskinn med kontrastsøm om ønskelig. Virtuell Cockpit i sportsstil er også en selvfølge. Ellers er det lettmaterialer som gjelder for å lette bilen mest mulig. 1790 kg er resultatet, og det er ikke så ille for en godt utstyrt familieracer.
Foto: Audi
Og forholdsvis lett bil gir gode tall på fartsøvelser. 0-100 km/t skal gå unna på 4,1 sekunder og toppfarten er opp til 280 km/t. V6 Motoren på 2,9 liter yter 450 hk og 600 nm. For å få kreftene i bakken er permanent 4WD fra quattro en bra hjelp, og sammen med den nye 8 trinns tiptronic girkassen, vil Audi RS4 Avant kunne tilby føreren nærmest optimale kjøreegenskaper uansett forhold. For å stoppe det hele har Audi utstyrt RS4 med keramiske bremser. Drivstofforbruket er 0,88 l/mil og CO2-utslippet er 199 g/km.
Audi RS4 Avant vil også bli å finne i Kina, og dette er første gangen kineserne får tilgang på RS-modeller fra Audi. I Europa får vi den i første del av 2018, og prisen blir 79 800 euro pluss lokale avgifter.