Tekst og foto: David K Andersen
Med større motor faller brikkene på plass i Opels minste varebil.
Opels varebilprogram spenner bredere enn man skulle tro. Det starter med denne Comboen, går via Vivaro helt opp til full størrelse med Movano.
Mens de to større varebilene stammer fra et modellsamarbeid med Renault, kommer Combo fra Fiat. I kjølvannet av PSAs Opel-kjøp i år, kan vi nok regne med at fremtiden vil bringe Opel-varebiler sammen med de fra Peugeot og Citroën, men enn så lenge går det for fullt med disse tre.
Mens mellomstore Vivaro (Transporter-størrelse), byr på personbilaktig komfort og fine kjøreegenskaper, er det en ting som har manglet i Combo: En variant med større motor.
For selv om standard-dieselen på 95 hestekrefter duger mer enn godt nok i de fleste situasjoner, og dessuten både er rimelig å kjøpe og bruke, er det en del varebilkunder som bruker bilen til mer enn bare jobb, eller som kjører veldig mye og langt. For dem har 1,3-literen med sine 200 Nm kanskje vært i snaueste laget.
I snart et års tid, har du imidlertid hatt muligheten til å legge 13 000 kroner ekstra på bordet. For dem, får du en 1,6-liters diesel på 120 hestekrefter og hele 320 Nm.
Den motoren gjør underverker for Combo. Opphavet stammer fra Fiat, og deres nyeste dieselmotor-serie. Dette er en av markedets beste 1,6-liters dieselmotorer.
Gangen er stille, myk og faktisk nokså raffinert, selv sammenlignet med 1,6-liters dieselmotorer montert i ulike personbiler. Her er det hverken vibrasjoner eller sjenerende støy.
I tillegg sparker den skikkelig godt fra, så om du ikke hadde visst bedre, hadde du trodd denne lille Comboen hadde en 2-liter under panseret. Her er det nok krefter og punsj til både fullastet varerom og forbikjøringer.
Installasjonen er dessuten svært godt optimalisert mot både gasspedalrespons og girkasse. Sistnevnte har 6 gir og er en lek å bruke.
Ellers er Combo slik vi kjenner den fra før.
Selv om jeg over har brukt ordet liten, om denne bilmodellen, er det mer for å si noe om Combos plassering i Opels varebilhierarki enn om bilens faktiske størrelse.
Denne lange versjonen vi prøvekjører her, måler drøyt 4,7 meter i lengde, så noen liten bil er den ikke. Varerommet er 217 cm langt og tar 1 tonn nyttelast. Volumet er på 4,3 m3. Det er bare drøye kubikken mindre enn en god gammel HiAce, som opererte i klassen over i sin tid.
Combo duger med andre ord til ganske mye mer enn en bil i denne klassen gjorde for noen år siden. Med den større motoren, øker dessuten tilhengervekten til 1 300 kg.
Kjørekomforten er fin, sittestillingen minner mer om personbil enn varebil, noe jeg liker godt. Nedfellbart armelene hjelper godt på, og de store vinduene på siden og forover, sørger for panorama-utsikt og fin oversikt over trafikken.
Setene er plassert mer midt i bilen enn man er vant til, men det kan neppe telle som et minus. Interiøret er ellers enkelt og greit, du lærer deg raskt hvordan ting fungerer.
Konklusjon
Med denne 1,6-liters maskinen under panseret forvandles Combo fra en vanlig varebil til en som kan by på det lille ekstra. Den er sterk, stille og rask. Kjører du mye, og kanskje lange distanser på landeveien, er det ingen tvil: Denne motorvarianten er verdt hver eneste ekstra krone du betaler for den.
Data:
Opel Combo 1.6 CDTi lang utgave
|
|
Pris fra
|
213 400
|
Pris testbil
|
236 400
|
Motortype
|
R4 diesel
|
Motorvolum ccm
|
1 598
|
HK o/min
|
120/4 000
|
Nm o/min
|
320/1 750
|
Girkasse
|
6M
|
Sek. 0-100 km/t
|
Ukjent
|
Topphastighet km/t
|
176
|
Forbruk blandet l/mil
|
0,46
|
Utslipp CO2 g/km
|
121
|
Egenvekt kg
|
1 430
|
Tilhengervekt kg
|
1 300
|
Bagasjerom liter
|
4 300
|
Lengde mm
|
4 740
|
Bredde mm
|
1 831
|
Høyde mm
|
1 880
|
Akselavstand mm
|
3 105
|