Hjem Tester Test: Ford Focus Electric

Test: Ford Focus Electric

Tekst: Vegar Bjørge
Foto: Christoffer Andre Bjørge

Noen biler overrasker mer enn andre, og dette er en av årets overraskelser, ihvertfall for meg. Ford Focus fikk ingen strålende mottagelse som elbil. For kort rekkevidde, ikke hurtiglade muligheter og alt for klønete plassering av batteri. Dette var negative sider som Focus Electric ikke klarte å løfte seg fra. Selvfølgelig hadde gamle Focus Electric også noen gode sider, men de ville hverken presse eller kunder vite noe om. Det er slik at det negative veier tyngre enn det positive. Nå har Ford gjort noe med dette, og de negative sidene er merkbart mindre, og færre!

For å finne ut om Focus Electric er verdt å ta med som elbil utfordrer, lånte vi den en uke, og som du allerede skjønner ble vi overrasket. Derfor skal vi starte med det som er noe negativt, for til slutt å bygge opp under hvorfor denne bør vurderes når du skal handle elbil.

Rekkevidden har økt med 50 % og er nå 225 km. Ikke mye i forhold til konkurrenter som Opel Ampera-e, nye Volkswagen e-Golf og nye Renault Zoe, men den duger likevel godt som en bil nr 2. Fortsatt er også batteriet klønete plassert og gir meget begrenset bagasjeplass. Dermed har vi tatt det som kan være negativt med bilen, og videre vil testrapporten ta opp det som overrasker med Focus.

Hurtiglading er nå også mulig hos Focus Electric, men i løpet av min testuke ble ikke den benyttet en eneste gang. Det er likevel betryggende å vite at man kan stoppe for en kaffekopp og rast mens bilen fylles opp med elektrisitet for nye 15 – 20 mil. Dermed begrenses man bare litt på sin oppdagelses trang rundt om i Norge.

Forvarming er også noe vi i Norge setter pris på, og ved hjelp av MyFord Mobilapp kan du stille inn bilen på ønsket temperatur så den er klar når du skal ut å kjøre. La den varmes mens den står i ladekontakten, så du ikke bruker noe av batterikapasiteten til dette. Det vil øke rekkevidden betraktelig vinterstid. MyFord hjelper deg også til å finne nærmeste ladestasjon, planlegge fjernlading, se batteriets ladenivå og mye mer.

Bagasjeplassen er begrenset, men du får med deg noen handleposer og litt skrot. Baksetene kan felles ned, men her er det ikke snakk om noe flatt lastegulv i lange baner. Batteriet blir i veien, men man kan sikker ta med en del store gjenstander hvis man er kreativ. For meg ble det ikke noe problem.

Undertegnede kjørte bilen 70 mil på en uke, uten nevneverdig rekkeviddeangst, med unntak av en dag hvor ferden varte og rakk til det sto 221 km på telleren. Da hadde jeg igjen 13 km før batteriet var tomt, og det synes jeg ikke er så ille.

Det aller beste med Focus Electric er at denne bilen har de aller fleste av egenskapene til vanlige Focus. Den ligger bra på veien, selv om man kjenner litt til ekstra batterivekt. Vektfordelingen er kanskje litt bedre på en Electric fordi batteripakken sitter bak i bilen, og derfor får man ganske så fine kjøreegenskaper. Girkassen er av den trinnløse typen, men dette har også mange andre elbiler, så her stiller ikke Focus noe dårligere enn konkurrentene. Styringen derimot, er mange hakk bedre enn de aller fleste konkurrentene, så om man vil ha en kjøreglad elbil, bør Focus vurderes.

Fartsressursene er også gode og man når 100 km/t fra stillestående på 11,3 sek. Skulle man prøve ut toppfarten er den 135 km/t. I fart rundt 100 km/t er det behagelig rolig i kupeen, og det man merker av støy kommer fra hjulene. I lav fart kommer den irriterende pipelyden som man må venne seg til i en elbil. Den er tilstede også hos konkurrentene.

Plassen innvendig er god. Dette er bilen hvor hele familien får plass, og alle sitter godt. Det er gode innstillingsmuligheter på førerplass både for stol og ratt, og den perfekte testkroppen til unge Bjørge, finner en behagelig kjørestilling. Stolen er passe hard og har fin støtte på ryggen. Baksetepassasjerene har også fin komfort, med god plass til beina og hodet. Her kan også voksne sitte i mange mil.

Focus Electric har også alt vanlig Focus har av utstyr, og det vil si Sync3 og Sony stereoanlegg. Sync3 er et moderne infotainmentsystem som kan styres med stemmen din. Du kan gi kommandoer for mange forskjellige gjøremål, og bilen finner fram til det du måtte ønske langs din vei. Sony lydanlegget er også overraskende bra, og gir god og klar lyd.

Konklusjonen er ganske enkel. Ford Focus Electric har blitt en bra elbil. Den er ikke best, men den er god på mange områder. Om du klarer deg med litt begrenset rekkevidde, noe egentlig veldig mange gjør, så vil du oppleve Focus Electric som en trivelig reisekamerat. Er du ekstra glad i å kjøre bil, vil jeg absolutt anbefale en tur med denne utgaven av Focus. Prislappen på 239 000 kroner bør heller ikke skremme noen vekk.