Av David K Andersen
Luksusbil nummer 1 blir ny. For første gang siden 2003.
Bare navnet på denne bilen kan få en stakkar til å svime av. Finnes det noe bedre enn Rolls-Royce? Og så Phantom da gitt, hva er tøffere enn det. Til og med VIII låter jo på magisk vis kongelig i sammenhengen. Blir liksom noe annet enn Golf VII.
Ikke at jeg på noen måte kan fortelle deg hvordan en Rolls er å kjøre, det står på lista, men mens Ferrarier og diverse annet folkelig stadig får en hake ved siden av seg, er jeg redd det tar en stund til før du ser «Test: Rolls-Royce» i ei overskift her på Bil og Motorbloggen.
Det jeg kan fortelle, sånn før vi går på selve nyheten, er at jeg har sett og sittet i Rolls. Det var en Dawn (bildet over) på Genéve-utstillingen for et par år siden. Jeg lover en ting: Bare å se en sånn bil up close, er en mektig opplevelse, noe helt annet enn på bilder. Så får jeg, og antageligvis også du, drømme videre om hvordan det er å kjøre.
Og eventuelt skaffe oss en Silver Shadow, for de er ikke så dyre. Har vært nær kjøp noen ganger, og når det en eller annen gang skjer, skal den pimpes nøyaktig likt sjeikens hvite eksemplar i Cannonball Run. Med ekstralykter i grillen og skikkelig V8-vræl.
Men ok, tilbake til drømmer av mer uoppnåelig slag, nemlig nye Phantom VIII.
Phantom var den første nye Rollsen etter at BMW kjøpte merket. Den kom i 2003, og tross en rekke oppdateringer, har den stort sett vært lik siden. Her snakker vi om den største og dyreste av dem alle. Lillebroren Ghost, som tilkom i 2010, og er basert på BMW 7-serie teknologi, er bare smågutten i forhold til dette.
Nye Phantom har faktisk sin helt egne plattform, og den er ny nå sammen med bilen. Selv navnet på den, oser av både det ene og det andre: The Architechture og Luxury. Sjefsingeniør Philip Koehn sier den byr på en blanding av komfort og stabilitet vi ikke har sett maken til.
Med spaceframe i aluminium, er karosseriet 30 prosent stivere enn tidligere. Det er også svært mye lettere, men på grunn av all den nye teknologien bilen er proppet med, øker totalvekten fra allerede drøye 2 550 kg til 2 625. Vi er altså i en kategori der alt annet med firehjul, med mindre det er lastebilregistrert, kan ta seg en bolle.
Lengden er på drøye 5,7 meter. Til sammenligning, er en lang BMW 7-serie litt over 5,2. En versjon med 20 cm ekstra akselavstand kommer senere, og vil da bli nesten 6 meter.
Motoren er naturligvis på 6,75 liter, slik som V8erne alltid var. Men dette er en V12 med null gammeldags teknikk. Med to turboer, leverer den 563 hestekrefter for ikke å snakke om 900 Nm allerede ved 1 700 omdreininger.
Automatkassen, med 8 gir, er satelittstyrt: På den måten tilpasser den giringen til veien foran deg, med svinger, bakker og det hele. La oss anta den er noe mer forberedt på neste nedgiring enn en gammel tretrinns TH400 fra en 64 luksus-Cadillac.
Alt dreier seg selvfølgelig om krefter i overflod konstant og hundre prosent smooth fremferd. 0-100 går på 5,3 sekunder.
Selv om hovedfokuset er på komfort, sier Rolls-Royce de har jobbet mye med å skjerpe kjøreegenskapene og kjøregleden også. Blant annet har bilen 48-volts elektrisk system. Det bidrar i kraftigere grad enn normalt til det aktive chassiset. Vi snakker ikke bare dempere og fjæring her, men også aktive stabstag og firehjuls-styring.
Interiøret skal gi følelse av ro og isolasjon fra omverdenen. For å nå et høyt nok nivå på det området, kan alle skjermer i bilen automatisk lukkes og forsvinne. Alt glass er 6 mm tykt, og det befinner seg 130 kg isolasjonsmaterialer i den.
Alle fire dører er motorisert, og bakdørene forblir hengslet i bakkant (såkalte selvmordsdører).
Alt av utstyr du kan tenke deg er naturligvis på plass, det er for mye å liste opp. Men av detaljer utenom det vanlige, kan nevnes at alle dashbordets flater som er gjennomsiktige, er dekket av ekte glass, og ikke plast. Og den har naturligvis et eget galleri, hvor eierens ønskede kunstverk kan plasseres. Bak glass.
Stjernehimmel inngår.