Tekst og Foto: Vegar Bjørge
BMW er klar med stasjonsutgaven av nye 5-serie, og i kjent BMW-stil er det en førsteklasses familiefrakter. Her sitter hele familien i ekstra gode seter, og har godt med plass, i tillegg til at materialvalget er slik det bør være i en tysk premium. Er det bra nok?
Nye Touringen ser meget bra ut, og det er bare bakdelen som skiller den fra sedanen. Fronten ser bredere ut takket være lykter som går helt inn til den doble BMW-grillen. Lyktene har fått ny og mer moderne innmat, og kurvelysene er nå LED-striper i stedet for runde lamper som på utgående modell. Likheten med utgående modell er likevel slående, og man må være godt interessert, eller ha begge bilene ved siden av hverandre for å legge merke til forskjellene.
Ser man nye 5-serie fra siden, er det enda vanskeligere å skille den nye og gamle modellen fra hverandre. BMW er opptatt av å beholde verdien også på brukte biler, og da gjelder evolusjon fremfor revolusjon. Dette klarer BMW bedre enn de fleste. Nye 5-serien er et par cm lengre, og har fått luftinntak på forskjermen. Lykteprofilen i front er også noe forandret, når man ser bilene fra siden.
Bakenden har også fått noen forandringer, og lyktene har nydesignet innmat. Ledstripene gir nå et annet lys om natten enn hos forrige modell. Eksospottene er nå avlange og mer firkantede. Nedre del av støtfangeren er også ny, uten at man legger særlig merke til det.
5-serie Touring er fortsatt meget stilig, og det er ikke mange stasjonsvogner som vekker like mye oppsikt som denne. Testbilens mørke ruter, gjør seg godt på en slik type bil, og man kan like gjerne kjøre rundt med VIP-gjester i stedet for fotballunger.
Det kommer til å bli skrevet side opp og side ned om denne bilen. De fleste kommer til å rose den opp i skyene, og det er lite å klage på. Modellen er helt ny selv om den ikke er revolusjonerende. Arven fra tidligere modeller gjør seg godt, og BMW utvikler videre sitt BMW-gen. Føreren er fortsatt i sentrum, og kjørefølelse er alfa og omega.
Alt er nemlig sentrert rundt førerplassen. Om forandringene føles små utvendig, så er det ved første øyekast svært lite forandringer også innvendig. BMW har kanskje tenkt at man ikke trenger å forandre det perfekte, selv om det kan oppfattes som kjedelig. Ved nærmere granskning oppdager man forandringene. Tre digitale skjermer tar seg av informasjonen til fører og passasjerer. I midtkonsolen finnes en infoskjerm for klima, og over den er det skjerm for alt fra multimedia til kjøreoppsett for bilen. Noen av dette kan styres via bevegelser med hånden. Føreren kan sammenfatte informasjon etter eget ønske i dashbordet foran seg selv. Den viktigste informasjonen har han også tilgjengelig i Head up displayet, som også har fått ny layout.
Testbilens brune skinninteriør er av det eksklusive slaget, og sammen med 4-soners klimaanlegg er det med og bidrar til luksusfølelse. Føreren sitter som en konge, og man har god plass til bein og fin sidestøtte til kroppen. Seter og ratt kan på kjent BMW-manèr justeres i godt monn, slik at de aller fleste finner en god sittestilling.
Motoriseringen står ikke tilbake for noe, og 3,0 literen med 265 hk og 620 nm kan man ikke klage på. Vi har skrytt mye av denne motoren tidligere, og må igjen si at dette er en av de beste dieselmotorene på markedet. Morret som motoren gir fra seg, vitner om sportslige gener på dieselhestene og man blir ikke skuffet. Akselerasjonen til 100 skal gå unna på utrolige 5,6 sekunder og det gir seg ikke før man når obligatoriske 250 km/t.
Med en slik motor har man trekkraft tilstrekkelig for det meste, og det virker litt i slappeste laget at man da «bare» kan dra på 2 tonn. Tillatt vogntogvekt er derimot solide 4620 kg, med en nyttelast på 655 kg.
Girkasse og xDrive-systemet er også prima. ZF-kassen med 8-trinn arbeider perfekt, og passer veldig bra til både sportslig og komfortabel kjøring. Det meste av testturen lar jeg gå i komfort-modus, men om man ønsker, kan man stille inn kjøremoduset individuelt slik at automaten jobber mot det sportslige, når resten av bilen er satt opp som komfortabel.
Firehjulsdriftsystemet kobles inn ved behov, og dette er også et finjustert system som er meget nøyaktig. Vi testet sedanversjonen på vinterføre, og fikk da merke hvor fint systemet jobber, også ved aktiv kjøring. Bilen er en fryd å kjøre på snøføre med, og selv om den er forholdsvis tung, oppfører den seg som en lettbeint sprinter.
BMW 5-serie Touring er en stor og ganske tung bil, og oppfører seg også deretter. Det er mer komfort enn før, selv om BMW ikke glemmer sitt sportslige opphav. Det adaptive understellet er automatisk og stiller seg inn etter kjøremønsteret til føreren. Det blir en del mer sportslig når man velger sportmodus, men den kunne enda vært et hakk stivere. Ved skikkelig inspirerende kjøring, understyrer den litt, men det er veldig forutsigbart, og kjørbart. BMW 5-serie Touring er fortsatt en av de mest sportslige stasjonsvognene for deg som vil ha mye plass.
5-serien har selvfølgelig alt av førerhjelpesystemer, sikkerhetssystemer, komfortsystemer og alt av dill dall man mest sannsynlig ikke finner ut av før man har solgt bilen igjen. Denne er proppfull av ny teknikk som gjør at den fremstår som en av de mest moderne bilene du kan kjøpe. Selvfølgelig er det meste av utstyret aktivt, det vil si at bilen kan ta over styring, bremsing og avstandsbedømmelse når du ønsker dette. Disse systemene, slik som Driving Assistent Plus som gjør automatisert kjøring også mulig i kø, er med på å gjøre kjøringen sikrere. Remote Control Parking gjør at du kan stå utenfor å parkere bilen. Dette er smart i trange garasjer eller parkeringsplasser. Heldigvis er det fortsatt mulig å kjøre bilen selv, og mange av systemene må skrus på for at du skal ha glede av de.
Prisen på en BMW 530d xDrive Touring starter på 726 800 kroner, noe som gjør at dette ikke er bilen for alle. 520 d Touring uten automat starter på 549 200 kroner og da må du også klare deg uten xDrive. Nå er den 6 sylindrede dieselmotoren så enestående, at prispåslaget er nesten verdt hver eneste krone. Man må likevel ha penger til utstyr, for alt koster mye hos BMW. M-utstyr, skinnpakke og litt krydder på toppen, så har du brukt 100 000 kroner fort. Litt forskjellige pakker og større hjul er nye 100 000 kroner, og man er fort opp mot testbilens 1 045 400 kroner. Da har man brukt 305 000 kroner på ekstrautstyr.
Selvfølgelig er dette masse penger, og mange av oss har ikke råd til å kjøpe slik bil. De som har råd setter helt sikkert pris på at de kan velge fra en omfattende ekstrautstyrsliste. Det aller meste er valgbart og koster, men det er nok dette som skiller premium fra vanlige biler. Så konklusjonen må bli at BMW 530d xDrive er en av de beste bilene å kjøpe for de som har penger. For oss andre forblir det en drømmebil.
530d xDrive Touring
Pris
fra |
726 800
|
Pris
testbil |
1 045
400 |
Motortype
|
Diesel
|
Gir
|
A8
|
Motorvolum
ccm |
2993
|
HK
o/min |
265
/4000 |
Nm
o/min |
620
/2000-2500 |
Sek.
0-100 km/t |
5,8
|
Topphastighet
km/t |
250
|
Forbruk
blandet l/mil |
0,47
|
Utslipp
CO2 g/km |
124
|
Egenvekt
kg |
1825
|
Tilhengervekt
kg |
2000
|
Bagasjerom
liter |
570 –
1700 |
Lengde
cm |
494,2
|
Bredde
cm |
186,8
|
Høyde cm
|
146,4
|
Akselavstand
cm |
297,5
|