Tekst og foto: Vegar Bjørge
Audi var tidlig ute med hybrid på sin A3, og systemet deles med Golf. Dette er kanskje den mest populære kombinasjonen av bensin- og elmotor noe salget av både Golf GTE og A3 e-Tron har vist. Både Audi og Golf fikk denne drivlinjen tidlig, men Audi har vært lengst på markedet med snart 5 år som hybridbil. Dagens versjon virker frisk og moderne og holder seg også godt i konkurranse mot nyere modeller.
A3 e-Tron handler om forbruk, elektrisitet og eleganse. Designen er meget bra, og A3 slår Golf på dette område (skal prøve å glemme Golf for en stund). Alt er elegant og riktig på en stram Audi måte. Ladekontakten er skjult bak Audi-ringene, og man slipper egen ladeluke som på de fleste andre konkurrenter. Testbilen er gul for å vekke litt ekstra oppmerksomhet. En farge som undertegnede fant ganske så tiltrekkende. Jeg ble faktisk litt betatt.
Hybridbiler bør ha lavt forbruk, for hvorfor skal vi drasse på en ekstra motor, om vi ikke sparer miljøet? Glem ekstra effekt som en faktor, for om du bare er ute etter effekten, kan man gå for en større bensinmotor. Dermed slipper man den ekstra batteripakka og elmotoren. Forbruket oppgis til 0,16 l/mil, men det er også noe vi kan glemme. A3 e-Tron bruker gjerne både 7, 8 og 9 dl bensin pr mil, men den kan også klare seg uten en dråpe. Det er selvfølgelig dette som gjør både e-Tron, GTE og alle konkurrentene geniale. For om vi gidder å bruke ladekontakten, så kan vi kjøre nesten gratis til og fra hverdagens gjøremål. A3 e-Tron skal kunne kjøre inntil 50 km på fulladet batteripakke. Det realistiske er mellom 25 – 40 km, noe som vil si rundt 20 mil i uka, eller 1000 mil pr år. Med slikt bruk blir gjennomsnittet lavt og miljøeffekten høy.
Testbilen fikk en litt annen kjørerytme og 3-4 mil ble fort til både 10, 15 og 20 mil pr dag. Da må man ty til bensinmotor både titt og ofte, men om man velger å lade når bilen står stille, så blir forbruket ganske så hyggelig likevel. Rundt 0,5 l/mil ble fasiten uten at vi prøvde å kjøre særlig økonomisk. Vi kunne også registrere at elektrisiteten varte i 42 km ved forsiktig kjøring og finvær.
Utstyrsmengden i Audi A3 e-Tron er formidabel, noe av det er standard mens en stor del av utstyret koster dyrebare kroner. Man kan starte med lakken, og testbilens gulfarge hører med til de tre standardfargene, som man ikke betaler noe ekstra for. Metalliklakk og perleeffektlakk koster 9 080 kroner ekstra, mens man kan få en Arablå krystaleffektlakk for 13 500 kroner. Den kunne jeg fort ha gått for. Går man for Audi Exclusive spesialfarge er det over 30 000 kroner.
Etter at man har valgt farge kan man også velge mellom to utgaver. Standardutgaven eller Sportsutgaven. Den siste har noe mer sportslig sminke enn standardutgaven, men koster 12 800 kroner i tillegg til grunnprisen på 345 000 kroner. Så skal man leke seg i utstyrtsutvalget, og man kan fort legge på 100 000 kroner i utstyr, før man får en godt utstyrt bil. Testbilen er utstyrt for rundt 100 000 kroner og koster litt over 430 000 kroner.
Man kan merke seg at Bang & Olufsen Sound System ikke kan velges om man ønsker tilhengerfeste. Det påkostede lydanlegget koster noe over 7 000 kroner, men anbefales for den som er ute etter ekstra god lyd. Standardlyden i Audi A3 e-Tron duger for meg, så da har jeg også muligheten til å dra med meg tilhenger på inntil 1600 kg. Dette er 100 kg mer enn Golf tilbyr.
På veien oppfører A3 e-Tron seg bra og både styring og chassis er sportslig satt opp. Man merker likevel til den ekstra vekten som hybriden må bære på, og sportslig kjøring på svingete vei, gjør andre A3-utgaver bedre enn e-Tron. Likevel lar jeg meg begeistre for kombinasjonen av sport, komfort og mulighet for å kjøre økonomisk er ganske så perfekt. På hverdagene til og fra gjøremål, går bilen nesten bare på elektrisitet og da på en komfortabel måte, mens i helgene kan jeg leke meg litt på helgeutflukter. Man trenger ikke å være redd for å ligge på litt i svingete partier, og ta igjen pulsen når svingene retter seg ut.
Bensinmotoren yter 150 hk fra 1,4 liter TSI-motor, og den gjør jobben ganske bra. Når elmotoren hjelper til har man 204 hk, og da går det godt unna. Opp til 100 km/t skal man bruke 7,6 sekunder. Girkassen reagerer kjapt i sportmodus, men jeg klarer ikke under 8 sekunder på mine forsøk. Aksen kjennes likevel godt, og forbikjøringene går unna uten farligheter. Med hendler bak rattet har man også muligheter til å ta over giringen selv. Det er ekstrautstyr som testbilen manglet, men det er verdt de ekstra 2980 kronene.
Etter noen hektiske mil langs veien, tar jeg meg tid til å sjekke ut interiøret. Fokuset er kvalitet og selv om man finner en del plast, er det meste godt utformet og ser bra ut. Knapper, hjul og brytere føles mer påkostet enn hos konsernsøster Golf. Med Audi Virtual Cockpit løftes kvalitetsfølelsen enda et hakk. Instrumentene foran føreren kan settes opp etter eget ønske, og kombinasjonene er mange. Det er lett å bli sittende å leke seg, men til slutt havner jeg på et ganske standard oppsett.
Plassen innvendig oppleves som tilstrekkelig for en familie med 3 små unger. Min sønn på 16 sitter også ganske godt i baksetet, men han prøver å få passasjerstolen foran. Førerstolen er favorittplassen og de fleste finner seg en komfortabel sittestilling. Jeg har ingen problemer, og synes variasjonen på både stol og ratt er god. Jeg kommer meg passe langt ned, og får i tillegg dratt rattet godt mot meg. Her kan jeg sitte i mange timer, selv om bilen ikke ruller en meter. Det er miljøvennlig det!
På markedet er det mange hybridbiler, og den største konkurrenten til Audi A3 kommer som nevnt fra Volkswagen Golf GTE, som den deler det meste av det tekniske med. BMW 225 Xe og Mini Countryman Plug-in Hybrid er også harde konkurrenter i premiumsegmentet.
Denne bilstørrelsen passer bra for batteriløsning sammen med små bensinmotorer. Det er mulig å kjøre tilstrekkelig på strøm, slik at forbruket kan bli merkbart mindre enn om man kjører en kompaktbil med bensinmotor. Min oppfatning er at en god del av daglig bruk kan kjøres elektrisk, i hvert fall på sommerstid. På langturen kan man kjøre elektrisk når man er i byen, mens man lar bensinmotoren gjøre jobben når man kjører på landeveien.
Hvilke av premiumbilene du velger er litt smak og behag. Både BMW og Mini har trekk på alle fire hjulene, mens Audi og Volkswagen bare trekker på framhjulene. Audi har et godt design, men koster en del mer enn Golf. Jeg går for Audi sin design både innvendig og utvendig, og drivlinja til BMW/Mini. Det hadde vært min kompakte drømmehybrid.
A3 e-Tron
Pris
fra |
345 000
|
Pris
testbil |
431
290 |
Motortype
|
Hybrid,
Bensin og el |
Gir
|
A7
|
Motorvolum
ccm |
1390
|
HK
o/min |
204
|
Nm
o/min |
350
|
Sek.
0-100 km/t |
7,6
|
Topphastighet
km/t |
222
|
Forbruk
blandet l/mil |
0,16
liter bensin + 1,14 kw/h strøm |
Utslipp
CO2 g/km |
36
|
Egenvekt
kg |
1540
|
Tilhengervekt
kg |
1600
|
Bagasjerom
liter |
280 –
1120 |
Lengde
cm |
431
|
Bredde
cm |
179
|
Høyde cm
|
143
|
Akselavstand
cm |