Av David K Andersen
BMW X1 og Audi Q3 må se opp, her kommer Jaguar E-Pace.
Interessen i Norge for kommende Jaguar E-Pace er stor, men vi må ikke glemme at denne helt nye og kompakte SUVen også kommer til å bli en meget aktuell modell for oss. I dag viste Jaguar bilen for første gang.
Anerkjent for luksusbiler og sports-coupéer, er nå SUVene i ferd med å ta over hos Jaguar. E-Pace er ventet å bli merkets mestselgende modell, og med den vil også SUV-salget passere de tradisjonelle modellene.
Selv om E-Pace selvfølgelig ligner litt på storebror F-Pace, er det gledelig å se at Jaguar har gitt den sitt helt egne design. Med redusert størrelse, blir også bilen mer, unnskyld Hedmark-dialekten, «stutt og butt». Det passer den godt, og sammen med en rekke detaljer inspirert av sportsbilen F-Type, og ikke minst superkorte overheng i begge ender, treffer de meget godt. I alle fall ut fra bildene å dømme, jeg tror konkurrentene bør skjerpe inn designen sin litt for å matche dette.
Under skallet deles D8-plattformen med Land Rover Dicsovery Sport og Range Rover Evoque. Det betyr tverrstilt motor, MacPherson foran og multilink bak. Bare innstegsmodellen med 150-hesters diesel, kommer med forhjulsdrift. Resten har trekk på alle fire, og interessant nok kommer firehjulsdriften i to versjoner. En som er mer eller mindre lik den i Discovery Sport, og en som er mer fokusert på kjøreglede med mer krefter levert bakover.
Sistnevnte bruker samme teknologi som Ford Focus RS og nye Opel Insignia. Det betyr at istedet for å bremse det innerste bakhjulet for å oppnå bedre innstyring og eventuelt overstyring i svingene, kan mer krefter dyttes til det ytterste. Jaguar lover faktisk «power oversteer» og driftemuligheter! Slå den, dere andre små-SUVer. Det er tydelig at bilkjøring, som vanlig, tas alvorlig i Storbritannia.
På dieselsiden kommer foruten 150-hesteren, en på 180 og en på 240. Den siste med hele 500 Nm. Ingenium-serien med motorer byr naturligvis også på bensin, du kan velge mellom en toliter på 249 hester, eller en på 300.
E-Pace er litt kortere enn BMW X1 og Audi Q3, den måler 4,34 totalt, men skal beholde gode plassforhold innvendig. Baksetet er visstnok aningen mindre enn i konkurrenten fra Bayern, men større enn i Q3, mens bagasjerommet tar 480 liter. Den burde med andre ord duge fint som familiebil for mange.
På vekta drar E-Pace på med hele 1 700 kg, det er mer enn hos konkurrentene. Jaguar sier det blant annet har sammenheng med at bilen leverer offroad-egenskaper i klasse med Discovery Sport.
Som du ser på bildene, er førermiljøet svært førerfokusert, og designdetaljer er lånt fra F-Type. Jaguar sier dessuten at de har jobbet hardt med kvalitetsfølelsen. På dette har de i noen av de nyere modellene hengt et halvt hakk etter de beste, det blir spennende å se hvordan denne oppleves.
InControl Touch Pro, som infotainmentsystemet heter, har 10-tommers skjerm og instrumentene kommer på TFT-skjerm i topputgavene.
E-Pace skal være på plass i løpet av året.