Av David K Andersen

Foto: Nissan

Da Nissan skulle oppdatere Qashqai, lot de eierne bestemme.
Vi har prøvekjørt resultatet.

Denne bilen er en suksesshistorie uten like. Siden
lanseringen i 2007 har Nissan solgt over 2,3 millioner eksemplarer i Europa, i
Norge nesten 30 000.
Med skrantende salg av tradisjonelle modeller som Almera og
Primera, var Nissan en av de første som skjønte at noe måtte gjøres. I
motsetning til hos mange andre, skjedde ting fort.
Ut gikk de tradisjonelle modellene og inn kom denne – en
blanding av SUV og kompaktbil. Vipps var crossoveren født, og resten er historie.
Foto: Nissan
Inneværende generasjon Qashqai er den andre, lansert i 2014.
Nå er det på tide med midtlivsoppdatering, og Nissan har gjort som innledningen
sier: De har spurt eierne hva de ønsker forbedret. Nå vet jo ikke vi hvilke av
eiernes ønsker som har gått i oppfyllelse og ikke, men følgende har skjedd.
Nyhetene
Utvendig har fronten, inkludert panser, lykter, grill og
fanger blitt nye. Bak har det også skjedd ting. Premium Dynamism kaller Nissan
det. Oversatt til norsk, betyr det at den skal se dyr,
eksklusiv og sportslig ut. Med LED-signatur i lysene både foran og bak, samt
mer moderne og litt skarpere linjer i alt, funker det fint og du burde lett
kunne skille ny fra gammel.
Og så synes jeg slagordet for design tross floskel-preg passer ganske
godt. Selv om Qashqai er forholdsvis høy, har designerne vært flinke til å skjule
det. I stedet for å fremstå som høy og smal, trekker bredden og linjene i bakparten Qashqai mot bakken. Den ser også ut som en
dyrere bil enn den er. De to nye fargene bronse og lyseblå hjelper på.
Foto: David K Andersen
Det er imidlertid på innsiden de største oppdateringene har
skjedd. Enkelte paneler har fått kunstskinn der det før var plast – det hever
kvalitetsfølelsen. Den var forresten nokså bra allerede fra før, med myke
solide plastmaterialer i store deler av dashbordet. Sluttresultatet er bra.
Endelig skiftes også rattet ut. Det er mulig det bare er meg,
men akkurat denne nyheten, om enn liten, skal ikke undervurderes. Utgående
modell kunne nemlig by på et av bilverdenens tristeste ratt-design – for meg
påvirket det hele interiørdesignet i feil retning.
Det nye er helt motsatt: Sportslig, kompakt og tøft å se på.
Det er dessuten tykkere og har skinn i bedre kvalitet. Knappearrangementet er
også nytt – her snakker vi suksess.
Foto: David K Andersen
Utstyrsvariantene fortsetter som før, men en ny toppmodell
dukker opp. Den heter Tekna+ og får Bose stereoanlegg med 8 høyttalere, hvorav
to subwoofere i bagasjerommet. Et av eiernes ønsker som jeg gleder
meg til å sjekke ut nærmere når Qashqai dukker opp i Norge.
Nye seter i Nappaskinn med tøft mønster er det andre
høydepunktet fra Tekna+-pakken, som også inneholder et stort panorama-tak i
glass og en del annet.
Infotainmentsystemet har fått bedre grafikk og litt nytt
oppsett, men her kunne jeg tenkt meg større forbedring. Skjermen er forholdsvis
liten og den virker gammeldags på de fleste punkter. Apple Carplay og Android
Auto mangler også. Det er overraskende i en ny bil.
På veien
Mer komfort er definitivt største nyheten ute på veien. Skjermene
har fått tykkere isolasjon i alle fire hjørner, det samme gjelder dørene. Bak
har vinduene fått tykkere glass, og Qashqai fremstår under denne første
prøvekjøringen som svært støysvak.
Foto: Nissan
De nye setene er gode å sitte i med fin sidestøtte, og kjørestillingen er tilfredsstillende enten du liker å sitte høyt og rett eller litt lavere og mer tilbakelent. Lange personer vil sannsynligvis ønske noe mer teleskopjustering på rattet, men for meg er det ok.

Med oppgraderte fjærer og dempere, kjører den enda litt
bedre enn før. Qashqai har alltid vært kjent for å ha god balanse mellom fjæringskomfort og kjøreegenskaper, den plages ikke i like stor grad av høyt tempo på svingete veier som mange andre lignende biler. Når komforten ikke skades i prosessen, må vi kalle chassiset vellykket.
Styringen er presis, om enn litt livløs og i letteste laget. Når det går virkelig fort i svingene, blir det dessuten i overkant mye å ta hånd om for forhjulene. De to tingene holder den fra dynamisk storhet, men som sagt: Dette er en meget velkjørende crossover.
Foto: Nissan
På motorsiden er det uendret. Jeg kjørte 1,6-liters diesel med 130 hestekrefter i både manuell og automat-utgave. Kreftene passer bilen fint, men på tomgang og i lave hastigheter støyer og vibrerer motoren mer enn ønskelig.
Automat-kassen fungerer fint til å være en trinnløs CVT, den gjør bilen lettkjørt. Og jeg synes i utgangspunktet Qashqai passer fint med automatkasse. Samtidig tar den vekk en del av kjørefølelsen – gasspedalen føles ikke sammenkoblet med med fremdriften på samme måte som i en converterautomat eller dobbeltclutch-enhet.
Mitt valg på motorsiden er definitivt 1,6-liters bensinmotoren med 163 hester. Den gjør Qashqai sprek, og den jages villig på turtall. Støy og vibrasjoner er dessuten særdeles godt dempet sammenlignet med dieselen. Eneste minus er relativt stor turbofordrøyning på lave og middels turtall, men du vil like bilen med denne motoren.
Skal du ha automat og bensin, må du velge 1,2-liter 115-hester, og trenger du firehjulsdrift er 1,6 diesel manuell eneste mulighet. Det er litt synd i disse bensin-tider.
Foto: Nissan
På sikkerhetssiden er Qashqai oppdatert så den møter konkurrentene og det siste innen aktive hjelpemidler. Autobremsen har nå fotgjenger-leser, og du har varsling for kryssende trafikk bak. Skiltleser, 360-graders kamera, filskiftvarsler, varsling når den skjønner du blir trøtt og parkerings-assistanse, er med videre. 
Våren 2018 kommer dessuten Pro Pilot, som innebærer adaptiv cruisekontroll og aktiv filholder (styrer bilen inn i filen igjen når du er på vei ut). Ifølge Nissan var ikke systemet helt ferdigtestet til faceliften.
Konklusjon
Qashqais vinneroppskrift forblir den samme: I størrelse og pris plasserer den seg mellom de minste crossoverne og de litt større kompakt-SUVene. Denne geni-streken vipper den over en magisk grense på plass – det er nok av den i baksetet og bagasjerommet for små familier. Samtidig koster den til dels betydelig mindre enn mange av de litt større konkurrentene. Legg til fresht nytt ytre og oppgradert interiør, pluss en del nytt utstyr, og Qashqai har det som skal til for å holde det gående en god stund til. 
Foto: Nissan
Data:
Nissan Qashqai
1.6 bensin
1.6 diesel man
1.6 diesel cvt
Pris
Ikke klar
Ikke klar
Ikke klar
Motortype
R4 turbo bensin
R4 turbo diesel
R4 turbo diesel
Motorvolum ccm
1 618
1 598
1 598
HK o/min
163 5 600
130 4 000
130 4 000
Nm o/min
240 2 000 – 4 000
320 1 750
320 1 750
Girkasse
6M
6M
Trinnløs automat
Sek. 0-100 km/t
8,9
9,9
11,1
Topphastighet km/t
200
190
183
Forbruk blandet l/mil
0,58
0,44
0,47
Utslipp CO2 g/km
134
116
122
Egenvekt kg
1 369
1 429
1 469
Tilhengervekt kg
1 500
1 800
1 400
Bagasjerom liter
430 – 1 585
430 – 1 585
430 – 1 585
Lengde mm
4 394
4 394
4 394
Bredde mm
1 806
1 806
1 806
Høyde mm
1 590
1 590
1 590
Akselavstand mm
2 646
2 646
2 646
Øvrige alternativer:
1,2 turbo bensin 115 hk man el aut fwd, 1,5 turbo diesel 110 hk man fwd, 1,6 turbo diesel 130 hk man 4wd. 
Torsjonsfjæring bak på testbilene, Qashqai kommer også med multilink bak, på 4wd er det standard.

Nye Qashqai kommer til Norge i august.

Foto: David K Andersen