Av Vegar Bjørge
V8 Turbo og nytt firehjulsdriftsystem skal gjøre BMW M5 til den beste sportssedanen på markedet, og BMW lover ren kjøreglede til hverdag og fest.
– Nå er det snart klart for den sportsligste versjonen av de alle, helt nye BMW M5. Prototypene, som blant annet har vært i Norge i vinter, gjennomgår nå sine siste tester. Priser og lanseringsdato er ikke klart, men det er lov å begynne å glede seg, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør i BMW Norge.
BMW M5 debutert i 1984 og har alltid satt standarden for raske familisedaner. Den kommende modellen vil bli nr 6 i rekken. V8eren på 4,4 liter skal yte rundt 600 hk og over 700 nm, sprinten til 100 skal gå på under 3,5 sekunder, og dette takket være BMW sin effektive TwinPower Turbo-teknologi. Lyden blir ivaretatt på best mulig måte ved bruk at et nytt og lettere eksosanlegg.
Nytt på M5 er også firehjulsdriftssystemet M xDrive, og dette systemet skal kombinere sportslig bakhjulsdrift med sikker firehjulsdrift. Bakhjulene har regien helt til det ikke er mulig å få flere krefter i bakken, og da fordeles kreftene fremover ved hjelp av en overføringskasse koblet til girkassen med egen aksling til forhjulene.
Selvfølgelig kan systemet konfigureres og man kan deaktivere firehjulsdriften helt. M-differensialen vil fordele kreftene til bakhjulene i kjent BMW M-stil. En ny 8-trinns automatisk M Steptronic-kasse topper hele herligheten, og gir maksimal kjøreglede under alle forhold.
-Siste generasjon BMW 5-serie har virkelig lykkes med å finne sin plass i segmentet, og byr på teknikk og kjøreglede som både eksisterende og nye BMW-kunder vet å sette pris på, avslutter Marius Tegneby.