Hjem Nyheter Motorsport: Thierry Neuville og Hyundai slår Evans og DMACK med minste margin

Motorsport: Thierry Neuville og Hyundai slår Evans og DMACK med minste margin

Av David K Andersen

Spenningen var til å ta og føle på før siste prøve i fjorårets Rally Argentina, hvor Hayden Paddon tok sin første seier. Det ble ikke mindre spennende i år – Thierry Neuville var 0,6 sekunder bak Elfyn Evans før siste powerstage. I mål var han 0,7 sekunder foran.

Det har blitt kjørt fire VM-runder så langt i år. Fire ulike vinnere i fire ulike biler. Mesterskapet har har med andre ord hatt sin mest spennende start på veldig veldig lenge. Med det bakteppet virket det nesten som om topp-førerne hadde glemt at de nå befant deg i Argentina, idet startskuddet for første fulle dag gikk fredag.

De fleste satset nemlig som om det skulle være siste strekke i Rally Finland og alle kunne ta seieren. På de kanskje røffeste veiene i hele WRC, funker det mindre bra. Tydeligvis. Mannefallet var voldsomt fredag.

Meeke rullet og måtte bryte med transmisjonsproblem selv om han kom seg videre etter skogsturen. Lørdag startet han på nytt, men rullet igjen – denne gangen endelig. Breen hadde «the biggest moment in my life» når han hoppet voldsomt og nesten mistet bilen fredag. Så fikk han girkasseproblemer.

Latvala startet greit, men fikk problemer med motortemperatur og senere en punktering. Ogier gikk det ikke bedre for, han kjørte av veien på første grus-strekke og siden gikk ikke ting på skinner.

Hyundaiene, ferske med seier fra Korsika, hadde problemer som alle andre. Paddon rullet og Sordo kjørte av. Også Neuville hadde problemer, men hang med såvidt.

Alle ville nok helst glemme denne fredagen. Det vil si, alle unntatt to. Elfyn Evans og Mads Østberg kjørte nemlig relativt problemfritt gjennom fredagens etapper, og kunne gå inn i lørdagen som nummer 1 og 2.

Mads imponerte virkelig gjennom løpet. Han ble riktignok etterhvert tatt igjen av resten av gjenger, og på lørdag ettermiddag traff han en stein og ødela et hjuloppheng. Dermed ble det brutt løp og ny start dagen etter. Men – dette var imponerende, og viser at Østberg fortsatt burde ha et fast sete i WRC.

Da gikk det bedre for Evans. Ledelsen på et minutt skrumpet riktignok, og etter et voldsomt attack fra Neuville, pluss en halvsnurrig og punktering for Evans, skilte det altså bare 0,6 sekunder mellom de to før siste prøve.

Evans satset alt, men gjorde en liten feil i inngangen til en smal bru – han slo borti – og det var nok til å tape løpet. Med 0,7 sekunder.

Skuffende for briten, men etter en vanskelig tid, hvor han blant annet har vært nødt til å kjøre noen løp i WRC2, var jo dette oppløftende.

DMACK må ha vært minst like skuffet. I fjor holdt Tanak på å vinne Rally Polen, før Andreas Mikkelsen tok ham på slutten. Igjen misser de sin første seier på håret. Jeg er imidlertid imponert over hvor bra disse dekkene er. Michelin er mester på dekk med enorm erfaring – at DMACK faktisk er raskere enn dem på føre som dette, er helt utrolig. De har imidlertid utfordringer med punkteringer – DMACK tåler ikke røft underlag sidelengs på samme måte som Michelin.

Det ble altså Neuville som tok Hyundai og sin egen andre seier for sesongen. Akkurat nå er både han og bil best i verden. Med full pott i både løp og powerstage, hoppet han dessuten opp til tredjeplass i sammendraget, 18 poeng bak leder Ogier.

Ott Tanak endte på tredje. Han kjørte sin taktikk gjennom løpet – tok det pent i det røffe, og klemte på der veiene var raske og fine. Det funket åpenbart – tredjeplass er meget bra.

Han slo dessuten Ogier. Han kjørte av på nytt søndag, men det er utfordringer med bilen som er problemet. Han ville ikke si hva det var, men det har vært rykter om oppsettet av midt-diffen blant annet. Happy er han i alle fall ikke, selv om han leder VM.

Latvala i Toyota kunne endt på pallen men hadde en punktering lørdag ettermiddag. Dermed droppet han til femteplass, og der ble han. Toyotaen vinner både løp og prøver, men den gjør det også tidvis ganske dårlig og de har problemer med bilen til stadighet, spesielt motoren. Ikke unormalt, og egentlig imponerer de. Det føles som finpuss er hva som trengs.

Pluss en annen andrefører enn Hänninen. Han er en god testfører, men ikke bra i løp. Det sa jeg før sesongen, og det bevises nå gang på gang. Heldigvis stiller endelig Esapekka Lappi til start i Portugal 18. mai. Det var på tide.

Og så burde kanskje Mikkelsen ha setet til Hänninen? Eller? Andreas har testet for Hyundai nylig. Og Citroen har ikke et komplett fører-setup, når du ser på resultat-listene. Jeg tror Andreas snart er på plass bak et ratt.

Pontus Tidemand vant WRC2 i Skoda på suverent vis i Argentina.

1 Thierry Neuville, N.Gilsoul Hyundai Motorsport Hyundai 3h38m10.6s
2 Elfyn Evans, D.Barritt M-Sport World Rally Team Ford 0.7s
3 Ott Tanak, M.Jarveoja M-Sport World Rally Team Ford 29.9s
4 Sebastien Ogier, J.Ingrassia M-Sport World Rally Team Ford 1m24.7s
5 Jari-Matti Latvala, M.Anttila Toyota Gazoo Racing WRC Toyota 1m48.1s
6 Hayden Paddon, J.Kennard Hyundai Motorsport Hyundai 7m42.7s
7 Juho Hanninen, K.Lindstrom Toyota Gazoo Racing WRC Toyota 11m16.9s
8 Dani Sordo, M.Marti Hyundai Motorsport Hyundai 14m44.1s
9 Mads Ostberg, O.Floene M-Sport World Rally Team Ford 15m11.3s
10 Pontus Tidemand, J.Andersson Skoda Motorsport Skoda 17m32.1s