Hjem Nyheter Nyheter: Skoda Vision E

Nyheter: Skoda Vision E

Av Vegar Bjørge

På bilutstillingen i Shanghai viste Skoda frem sin første elektriske konseptbil, og med Vision E fortalte de samtidig om sine planer for elektrifisering.

Med Vision E viser Skoda frem alle aspekter av sitt fremtidige designspråk og teknologi. Dette er Skoda sin første helelektriske bil, og den er også klargjort for nivå 3 selvkjørende teknologi. Med Vision E overføres egenskaper som er typiske for Skoda til en elektrisk bil. Nytt designspråk, et romslig interiør, innovativ teknologi og det siste innen assistentsystemer samt en rekke «Simply Clever»-løsninger.

Den modulære elbilplattformen MEB fra moderselskapet Volkswagen er basis for Vision E, og konseptbilen har fått to elmotorer på tilsammen 306 hk. Akselerasjonen skal være meget bra, mens toppfarten er moderate 180 km/t. Rekkevidden skal være inntil 500 km. Lading skjer trådløst gjennom induksjonslading ved hjelp av en matte som for eksempel kan plasseres i garasjen. Vision E kan også hurtiglades inntil 80 % batterikapasitet på kun 30 min.

– Norge er et verdensledende marked for elektirske biler. Vi ser veldig frem til elektrifiseringen av Skoda sin modellportefølje. Ved å kombinere de klassiske Skoda-kvalitetene som god plass, smarte løsninger og gunstige priser med ny teknologi, er vi sikre på at vi også i fremtiden vil ha biler som er veldig attraktive i det norske markedet, sier Skoda direktør i Norge, Thomas Meiner.

De utvendige målene er 469 cm x 192 cm x 159 cm (lengde x bredde x høyde). Med akselavstand på 285 cm gir det god innvendig plass. Designspråket utvendig er litt coupeaktig, sitteposisjonen er SUV aktig, mens de praktiske egenskapene gjennspeiler en kombi.

– De siste årene har vi vist frem en rekke konseptbiler som viser veien for Skoda fremover. Med Visione E presenterer vi neste skritt på veien mot et fremtidsrettet design, forteller sjef for eksteriørdesign hos Skoda, Karl Neuhold.

Matrix-LED lysene i fronten strekker seg i hele bilens bredde, og flyter inn i de trekantede hovedlysene. Selvfølgelig er lyset optimalisert til enhver situasjone ved hjelp av et kamera, som kontinuerlig analyserer trafikksituasjonen.

I sideprofil ser man at frontruta er uvanlig bratt. Taklinjen skråner nedover for å gi et coupepreg. Den klassiske B-stolpen og sidespeilene er borte, og dette skal gi et fremtidsrettet utseendet. Bakdørene er hengslet i bakkant, noe som sørger for enkel adkomst til baksetene. Under skulderlinjen finner man nok en LED-stripe som strekker seg langs dørene. Den skal være med å understreke bilens progressive designspråk.

Innvendig er plassen generøs, og de fire reisende har hver sin komfortable stol. Setene er løftet litt høyere enn vanlig, og kan roteres inntil 20 grader for å gjøre inn- og utstigning lettere. Rotasjonen skjer automatisk når døren åpnes, og returnerer til normal posisjon når dørene lukkes.

I tillegg til touchskjermer foran fører og på dashbordet, har passasjerene bak også hver sin skjerm. Dørene har oppbevaringsrom for smarttelefoner, og er utstyrt med induksjonslader. Passasjerene vil ha full tilgang til innhold fra telefonen på sin egen skjerm.

Vision E har også teknologi som gjør at den er selvkjørende, og dette kan være virkelig om bare få år.

– Vision E-konseptet oppnår der som kreves for å være en nivå 3 selvkjørende bil. Den kan kjøre av seg selv i kø, gjennomføre motorveietapper med autopilot, holde seg i kjørefeltet og gjennomføre unnamanøvrer, forbikjøringer og parkere på egen hånd, forteller produktsjef hos Skoda Norge, Silje B. Utaker.

Alt dette er mulig ved hjelp av en rekke sensorer og kamraer som kontinuerlig overvåker trafikkbildet.

 Sikkerhetssystemene er oppgradert og her finner du nyvinninger som Traffic Jam Assist som automatisk akselerer og bremser og Educated Parketing som lærer seg å finne frem til sjåførens foretrukne parkeringsplasser. Eye Tracking overvåker førerens øyebevegelser og viser informasjone i perfekt posisjon på en av bilens mange skjermer. Systemet kan også advare når sjåføren blir sliten. I tillegg kan Visjon E overvåke førerens hjerterytme og gi en advarsel når hjerterytmen når et farlig nivå.

Elbiler og hybridbiler blir en viktig del av Skoda sin fremtid, og den første ladbare hybridbilen blir Skoda Superb som kommer i 2019. Innen 2025 skal fem helelektriske modeller være i produksjon, og hver fjerde Skoda som selges skal være helelektrisk eller en ladbar hybrid.

-Vision E viser at Skoda er langt fremme når det gjelder å ta i bruk ny teknologi, og selv om dette er en konseptbil, vil mye av teknologien man ser her finne veien til produksjonsmodeller i årene som kommer. Aller først ut blir den ladbare Skoda Superb – en bil vi er overbevist om blir en suksess blant norske kunder, avslutter Skoda-direktør, Thomas Meiner.