Ikke trodde vi Alfa Romeo Giulia skulle være så bra. Og vi trodde i alle fall ikke at de skulle dytte 510 hester inn under panseret. Men det gjorde de.
Av David K Andersen. Foto: Alfa Romeo
Kia har et slagord som heter «The Power to Surprise». Det passer dem godt, det er ikke det. Men det hadde også passet Giulia helt perfekt.
Jeg hadde nemlig mine tvil. Og det sier jeg ikke fordi jeg ikke liker Alfa, eller er skeptisk til merket. Jeg er stor fan, omtrent som alle andre bensinhoder. Det står sågar et eldre eksemplar ute i garasjen her.
Men i takt med stadige forsinkelser under utviklingsarbeidet, begynte jeg å bli nervøs. Lanseringen ble stadig skjøvet forover. Og ikke bare det: Å skulle lage en bil som slår selveste BMW 3-serie, en av verdens mest gjennomutviklede og perfekte sportsedaner, det skal litt til. Jeg mener; de andre får det jo strengt tatt ikke helt til (vi snakker dynamikk og kjøreglede nå), og så skal lille Alfa Romeo komme å gjøre storeslem?
Jeg var usikker.
Men så var endelig bilen klar. I fjor sommer fikk vi teste den for første gang. Milde Moses, den leverte (les mer her).
Jeg hadde altså ikke helt troen på at det skulle gå, men det gjorde det. De er faktisk i stand til å overraske.
Neste mann ut er Quadrifoglio – en BMW M3-killer. På nytt merker jeg en viss skepsis. Det er det samme som det var med standardmodellen. Hvordan skal de klare å konkurrere med giganter som BMW og Mercedes i denne ekstrem-grenen der alt må være perfekt?
ja. Monstermaskiner som dette, nei. Riktignok har de erfaring med
monsterbiler. Men det var tilbake på 30-tallet. Da som nå, sto kampen mot tyske
superbiler, men i mellomtiden har BMW, Mercedes og Audi trent mye i sjangeren «sedaner med enorme motorer».
på. Og det er nettopp det Alfa har gjort med deler av Quadrifoglio. Først og fremst
på motorsiden. V6eren i aluminium er på 2,9 liter og ble utviklet i samarbeid med Ferrari. Den yter hele 510 hestekrefter og 600 Nm.
hvor sjef for FCA i Norden, Antonio Stanisci, går av scenen og bort til en parkert
Quadrifoglio, starter den opp og gasser opp. Inne.
blanding av V6-sang og turbohvining avsluttes med kraftige smell fra
eksospotta. Inne.
en kamp om å holde seg våken gjennom en presentasjon om plattformdelingsteknologi og autobrems med fotgjengerleser.
Denne gangen var nok de fleste våkne, og de som måtte ha sovet, slutta nok
fort. Det er stor entusiasme å finne hos Alfa – sånn skal det være.
Tilgjengelig den neste halvtimen er i tillegg en testbane. Dette kan bli bra.
Sammenlignet med vanlige Giulia er ulikhetene i selve karosseriet svært få.
Samtidig tror jeg nok selv tante Gerd på Toten skjønner at dette ikke er normal
bil.
aluminium. Inne i dem løper karbonkeramiske bremsekiver på 39 cm – et kryss på
utstyrslista som koster deg 72 000 kroner. Kjører du ikke mye på bane, klarer de 36 cm store konvensjonelle skivene jobben mer enn bra nok – de er også levert av Brembo naturligvis.
råskap-lasset. Nedre del av grillen består av tilnærmet kun luftinntak. Bak på
forskjermene kommer returluft fra bremsene ut, og panseret har to sorte
plastgitter.
undersiden noen gang – formstøpt karbon. Det samme gjelder
forsetenes bakside. Begge sørger for skyhøy hardcore-følelse.
semsket skinn – sånt hører hjemme i en italiensk bil som dette.
Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio 2.9T Manuell
|
|
Pris fra
|
984 800
|
Pris testbil
|
|
Motortype
|
V6 turbo bensin
|
Motorvolum ccm
|
2 891
|
HK o/min
|
510 5 400 – 6 500
|
Nm o/min
|
600 2 500 – 5 000
|
Sek. 0-100 km/t
|
3,9
|
Topphastighet km/t
|
307
|
Forbruk blandet l/mil
|
0,85
|
Utslipp CO2 g/km
|
198
|
Egenvekt kg
|
1 580
|
Tilhengervekt kg
|
–
|
Bagasjerom liter
|
480
|
Lengde mm
|
4 639
|
Bredde mm
|
1 873
|
Høyde mm
|
1 426
|
Akselavstand mm
|
2 820
|