Hjem Tester Test: BMW 530d xDrive

Test: BMW 530d xDrive

Tekst og Foto: Vegar Bjørge

En ny BMW er spennende, og når det er selveste 5-serien som
kommer i ny versjon, blir det grøssende spennende. Denne må nemlig være så bra at
den setter Mercedes E-klasse i skyggen. Gjør den det? Vi måtte ut å teste, og
selvfølgelig ble vi imponert.

BMW er forsiktige med blyanten når de fornyer sine modeller.
Slik også med 5-serien. Du skal være ganske god for å se de helt store
forskjellene, men ved siden av den gamle, ser man det. Grillen går
helt ut til de nye lyktene, og panseret ser mer muskuløst ut. Forskjermen har
fått luftinntak og bakparten har stiligere lamper. Grillen er forresten helt
lukket, og åpnes automatisk i fart. Selvfølgelig spares det noen dråper
drivstoff, og det er jo ikke feil.

Innvendig er man også konservative, faktisk på grensen til
kjedelige. Likevel er det få cockpiter det er bedre å sitte i enn hos BMW
5-serie. Alt av instrumenter sitter på kjente steder og er helt logisk
plassert. Nå er de mer digitalisert enn noensinne, og den store skjermen i
midten, kan styres via bevegelse.

Stoler og ratt kan stilles i flere retninger, og er mer
fleksible enn man kan forvente. Det er enkelt å finne en sittestilling man
trives i, og når stolene også har ventilasjon, blir kjøreturen av det trivelige
slaget. Likevel bråker vifta i stolen ganske mye, og blir et irritasjonsmoment.
Slike feil tåler ikke BMW mange av.

Har man først satt seg bar rattet i BMW 5-serie, gir man det
ikke så lett fra seg. Likevel er det heller ikke noe dårlig valg å sitte ved
siden av føreren, eller for den sak skyld bak føreren. Passasjerstolen har de
samme fine mulighetene førerstolen har, og i tillegg kan man nyte den fine
komforten. Det utsøkte materialvalget er med på å øke den opplevde komforten.

Kartleseren har for tiden så lite å gjøre i dagens biler, at
man blir sittende å leke med det moderne infotainmentsystemet. Har man god tid
og en særdeles nerdete interesse, finnes hele instruksjonsboka i
infotainmentsystemet. Man kan også sette opp bilens dynamikk og styre telefonen
sin med tilhørende apper. Alt dette kan man gjøre mens man nyter musikk fra radioen
eller spillisten på telefonen. Musikkanlegget er av høyeste kvalitet og leveres av Bowers & Wilkins, med spesielle høyttalere som lyser i natten. Stilig! Volumet kan styres med håndbevegelser eller fra touchskjermen.

BMW 5-serie handler om følelser og da først og fremst
kjørefølelse. Den ligger godt på veien, og selv om den er stor, klarer BMW og
bygge inn kjøreegenskaper godt mot det sportslige uttrykket. Man blir egentlig
litt satt ut, for den suger seg fast til veibanen med minimal krengning. Det
imponerende er at den gjør det på en særdeles komfortabel måte. Sportsbil uten
støy, med god fjæring, stivhet sportsbiler kan misunne den, og plass du kun
finner i familiefraktere. Jeg er solgt!

530d er kanskje ikke nødvendig å ha. BMW 5-serie gjør
sikkert sakene sine bra som 520d også. Eller kanskje du vil ha en bensinmotor?
Selv om motorutvalget er noe begrenset fra start av hos, skal du klare
å finne noe som passer for deg. 530d er uansett et godt valg, og gir godt med
krefter i et bredt register. Sammen med xDrive og automatkasse, er det ikke
mange doninger på 4 hjul som kan matche den. Motoren brummer fint og sportslig
ved gasspådrag, og den har et fantastisk jevnt skyv fra bunnen av. Sprinten til
100 skal gå på imponerende 5,4 sek. Nei du leste ikke feil. Den matcher nesten
Lamborghini Countach!

489 900 kroner. Det er startprisen på 520d med manuell girkasse. Denne selges det ingen av. Alle legger på en del utstyr og de fleste vil også ha automatkasse til sin 5-serie. Dermed havner man på rundt 600 000 kroner, og den prisen kan fortsatt forsvares. Testbilen starter på 667 300 kroner, men er fullspekket med utstyr og betinger at kjøper legger ned vesentlig mer enn innstegsprisen. Rundt 900 000 kroner for verdens beste business sedan. Det er kanskje ikke så ille?

BMW 5-serie er for tiden den beste familiebilen man får kjøpt, og da tar jeg ikke i. Den imponerer på alle måter og setter en ny standard i klassen. Kanskje noen mener den er litt kjedelig utvendig og innvendig, mens andre ser de sportslige og klassiske linjene, sammen med det smakfulle interiøret. Kjøreegenskapene står til det man forventer hos BMW, og drivlinje er av ypperste klasse. Vi har foreløpig bare kjørt dieselutgave, men vi skal også teste bensinutgave i løpet av året.

Data:
Motor: R6, 2993 ccm, 254 hk v/4000 omdr. 620 nm v/2000 – 2500 omdr. Lengde: 493,6 cm, Bredde: 196.8 cm, Høyde: 145,6 cm. Akselavstand: 297,5 cm, Egenvekt: 1770 kg, Forbruk blandet kjøring: 0,50 l/mil, CO2-utslipp: 132 g/km, 0-100 km/t: 5,4 sek, Toppfart: 250 km/t.