Av David K Andersen
Lexus-flaggskipet LS kommer i helt ny utgave i år og har blitt vist på flere bilutsillinger allerede. Under påskens store messe i New York, dras teppet av F Sport-versjonen.
LS er grunnsteinen i Lexus-historien. Det var den som mer eller mindre tok rotta på Mercedes S-klasse tilbake i 1989. Den var mer raffinert enn konkurrentene og fullproppet med utstyr. Kombinert med Toyotas legendariske driftssikkerhet og attraktiv prislapp, tok den helt av i USA.
Siden den gang har vi vært gjennom fire generasjoner. Bilen har stadig blitt større og mer luksuriøs, og har etterhvert også fått hybrid-drift.
Nå er femte generasjon klar, og denne gangen har Lexus virkelig vært nødt til å åpne alle kraner. Konkurrentene har nemlig for lengst tatt igjen japanerne, og etter noen generasjoner i skyggen av nettopp S-klasse, og tidvis også 7-serie og A8, er det på tide å ta igjen.
Da blir en sportslig profil viktig. Det er ikke nok å bare være luksuriøs – du må også være dynamisk. Det bærer alle versjonene av nye LS preg av, og spesielt denne F Sporten.
Designet er virkelig skjerpet inn. Den enorme grillen preger hele bilen – å lure på hva slags stor luksus-bil som kommer opp i speilet, er ikke lenger nødvendig.
LS har blitt mye slankere i linjene også videre bakover, så selv om det fortsatt er snakk om en kjempestor bil, ser den samtidig kompakt ut. Spesielt denne F Sport-utgaven som har en rekke styling-oppgraderinger og 20-toms hjul som standard.
Innvendig har LS 500 F Sport egne sportsseter, eget ratt og nytt hoveinstrument inspirert av LFA rett foran deg. Du finner også flere aluminiums-detaljer, eksemplvis i pedaler og fotstøtter. Taktrekket er dessuten utført i mørkt semsket skinn-aktig materiale.
Kjøreprogram-velgeren Vehicle Dynamics Integrated Management (VDIM) gjør det mulig på stille inn chassiset og en rekke andre forhold etter ønske og situasjon. Systemet er et av de mest avanserte du finner og skal gjøre det mulig å tilby både verdens beste fjæringskomfort og skarpe kjøreegenskaper i en og samme bil.
LS sitter i likhet med nye LC 500 på en forlenget versjon av Lexus sin nye plattform for storbiler – GA-L. Den er med på å gi bilen det stiveste karosseriet noen gang i en Lexus. Dermed er grunnlaget for optimal kombo mellom sport og komfort lagt.
F Sport får seks-stemplede bremse-kalipere foran og spesielle program i VDIM for sportslig kjøring. Blant annet påvirkes den aktive firehjuls-styringen, den variable utvekslingen på tannstangen, de aktive stab-stagene og luftfjæringen.
F Sport kommer både med turbo bensin-motor og som hybrid. Førstnevnte er en 3,5-liters V6 med to turboer. Den leverer 415 hestekrefter og skyver den store bilen til 96 km/t (60 mph) på 4,5 sekunder. Automatkassen har 10 trinn.
Hybriden på sin side har en 3,5-literss sugesekser og to elmotorer/generatorer. Effekt 354 hestekrefter. Den vil ha 5,2 sekunder på samme sprint som turbo-versjonen. Her er også den nye automatkassen vi har hørt mye bra om fra LC 500 h på plass. Den er en kombinasjon av Toyota og Lexus sin eksisterende trinnløse planetgir-teknologi og en firetrinns konvensjonell automatkasse. Om man ønsker kan den kjøres manuelt og har da 10 programmerte trinn.