Hjem Prøvekjøring Prøvekjøring: Alfa Romeo Giulia 2,0 Turbo

Prøvekjøring: Alfa Romeo Giulia 2,0 Turbo

Av Vegar Bjørge

Med nye Giulia tar Alfa Romeo steget inn i premiumsegmentet igjen. Her er det konkurrenter som BMW 3-serie, Mercedes C-Klasse, Jaguar XE og Audi A4 som tar for seg. Italieneren skal nå ha sin del av kaka. Klarer den det? Vi fikk en liten prøvetur, men full test kommer i løpet av våren.

For å ta vekk spenningen med en gang. Dette er nok noe av det beste du får i dette segmentet. I hvert fall om man tenker sportslige kjøreegenskaper. Bilen vi tester er en 2,0 liter bensin med 200 hk og det meste av utstyr. Motoren yter bra allerede fra lavt turtall, men den svarer også godt til forventningene godt opp i registeret. Sammen med den tette og fine 8 trinns automaiske girkassen, gir den en meget bra kjøreopplevelse. Vektfordeling på 50/50 og korte overheng over hjulene, gjør også sitt til at Giulia har blitt en kjøremaskin.

Med Alfa Romeo dna, som er kjøreprogramvelgeren, kan man selv bestemme hvordan bilen skal oppføre seg ved kjøring. I d-modus, som betyr dynamisk, er den sportslig og demperne blir det lille hakket stivere som man trenger når man kjører langs svingete veier. Styringen får også merkbart mer motstand, i tillegg til at motor og girkasse svarer litt raskere.

Man merker godt at føreren er i sentrum for Alfa Romeo. Føreren har utsøkt plass bak rattet, og i testbilens fine skinninteriør, føler man seg litt ekstra tatt hånd om. Både stol og ratt har gode innstillingsmuligheter, men undertegnede opplever likevel at fleksibiliteten på innstillingene er mer omfattende på noen av konkurrentene.

Flytter man seg til baksetet, noe som bør skje ytterst sjelden, finner man også tilstrekkelig med plass. Likevel merkes det at Giulia er forholdsvis kompakt. Bagasjerommet svelger 480 liter med rot, og det er omtrent det også konkurrentene kan skilte med.

Giulia er uten tvil en meget stilig og sportslig bil, og designen preger også den sportslige tankegangen folkene hos Alfa Romeo har. Flytter man seg inn i bilen, blir det med et mer luksuriøst, selv om også sportsligheten er videreført. Vi på Bil og Motorbloggen gleder oss til å ta bilen ut på en ordentlig test. Da vil vi kanskje også oppdage noen minusser ved bilen. De var ikke så enkle å finne på den korte kjøreturen jeg tok.