Av David K Andersen
Foto David K Andersen og Mercedes-Benz
Den ene er slående vakker, den andre en perfekt «Norges-bil». Vi var på plass da Mercedes dro teppet av de to nye E-klassevariantene på Golsfjellet denne uken, og fikk noen kilometer bak rattet.
Nye E-klasse, introdusert i fjor, har ikke uventet blitt en stor suksess. Hittil har vi sett bilen som sedan og stasjonsvogn, og latt oss imponere av design, teknologi og komfort.
Nå renner det inn flere utgaver, Coupé og All-Terrain er snart klare for Norge. Her er en nærmere kikk på dem, og en liten prøvekjøring av sistnevnte.
Coupé
Designspråket er i store trekk det samme på todørs-Een som hos lillebror C, og før jeg så førstnevnte i levende live, tenkte jeg at de kanskje er litt for like? Det temaet forsvant heldigvis umiddelbart etter avdukingen: Ja, du ser at begge er moderne Mercedeser med lekre linjer, men annet enn det er de faktisk temmelig ulike.
E-klasse er en stor bil, det ligger en del bare der. Størrelsen gir den skikkelig nærvær, men samtidig er den ikke for stor og voldsom (S-klasse Coupé kan kanskje bli i meste laget for noen). Også når det kommer til forholdet slank vs. fét, finner E Coupé fin balanse: Bilen har fantastisk stance (sitter lavt og fint over hjul og asfalt), blant annet avhjulpet av skikkelig fete bakskjermer og høy nedre vinduslinje. Samtidig synes jeg blant annet den øvre taklinjen gjør mye for å begrense brutaliteten og gjøre den slankere.
En chubby og kraftig front gir forresten fin kontrast til de ellers raffinerte linjene. Den sorte listen som deler de bakre sidevinduene i to, antakelig fordi det ellers ikke ville være mulig å gjøre dem åpningsbare, er på en måte et litt merkelig innslag. Samtidig kan det hende vindus-sidene uten B-stolpe hadde blitt vel lange uten, så en liten opp-brekking av flaten funker egentlig ganske fint. Denne detaljen gjør dessuten E Coupé enkel å kjenne igjen.
Innvendig minner mye om vanlige E-klasse, men visse detaljer skiller. Eksempelvis har luftdysene eget design. Og så er utvalget av materialer og farger et lite hakk over standardutgaven. Det skal føles spesielt i en slik bil, og det gjør det også.
E-klasse Coupé lanseres i Norge 18. mars, og prisene kom denne uken. Se dem, og motoralternativene, nederst i saken.
All-Terrain
Mercedes er store på SUV og har vært det i mange år. Allroad og Cross Country-territoriet har de imidlertid holdt seg unna. Til nå: Med E-klasse All-Terrain begir de seg endelig inn i et segment perfekt for Norge.
Konseptet er enkelt: Du tar en vanlig stasjonsvogn, gir den bedre bakkeklaring og større fjæringsvei, og så monterer du røffe skjermbreddere samt beskyttelsespaneler i front, bakende og langs sidene. Resultatet er en perfekt kombinasjon mellom stasjonvogn og SUV.
Stasjonsvognens kjøregenskaper, med lavt tyngdepunkt og det hele, møter SUVens fremkommelighet. Lenger fjæringsvei gir bedre komfort på dårlige veier, og personlig liker jeg utseendet bedre enn SUVenes.
Jeg testet All-Terrain noen kilometer på hytteveier oppe på Golsfjellet. Det var glatt, smalt og humpete. Og isen i veien hadde typiske kjettingskader som i enkelte biler gir både konstant risting og ikke minst voldsom hjulstøy.
Ikke uventet brydde All-Terrain seg fint lite om sånt. Bilen har en skreddersydd versjon av kjøreprogramvelgeren Dynamic Select som standard, her kan du velge om du vil rette deg inn mot eco, sport eller offroad – du har fem program tilgjengelig.
Med Dynamic Select i Comfort, pluss standard luftfjæring, blir resultatet meget imponerende. Du får flyt tross humpete vei, og hjulstøy var svært godt dempet. Det fascinerende er at du samtidig beholder kjørefølelsen og full kontroll på bilen – SUV-følelsen hvor du merker høyt tyngdepunkt og mye vekt som skal med når du svinger eller bremser, er i stor grad fraværende.
Legger du til E-klassens allerede kjente flinkis-elementer; et hav av plass, et av verdens flotteste interiør og ikke minst skyhøyt tech-nivå, både i form av infotainment og det du ser fra førerplassen, men også alt som befinner seg under skallet hva gjelder motor, automatkasse, hjuloppheng og firehjulsdrift-system, snakker vi tilnærmet perfekt bil for Norge.
E-Klasse All-Terrain lanseres i Norge nå i mars.
Mercedes E-Klasse Coupé:
- E220 d, 194 hk, 563 000 kroner.
- E200, 184 hk, 585 000 kroner.
- E300, 245 hk, 655 000 kroner.
- E400 4Matic, 333 hk, 875 000 kroner.
Mercedes E-Klasse med firehjulsdrift:
- E220 d 4Matic All-Terrain, 194 hk, 705 000 kroner.
- E220 d 4Matic stasjonsvogn, 194 hk, 640 000 kroner.
- E200 4Matic stasjonsvogn, 184 hk, 703 000 kroner.