Av David K Andersen
Renault er sånn akkurat passe gale. De dytter Formel 1-motorer i Espace flerbruksbiler og 3-liters V6ere i bagasjerommet på Clioer. Årets galskap ble nylig presentert i Genéve: En Zoe elbil med 460 hestekrefter. Kanskje kan vi med bensin i blodet ta fremtiden litt mer med ro.
Renault Zoe 400 er for øyeblikket den folke-elbilen med desidert lengst rekkevidde (les vår prøvekjøring her). Det er en særdeles trivelig liten bil, men ikke den raskeste på markedet.
Med teknologi hentet fra Renaults Formula E-bil derimot…
Sjef for Renault Europe, Jean-Christophe Kugler, sier de har gjort E-Sport som en design-øvelse for å knytte bånd mellom gatebilen Zoe, og det de holder på med i Formula E. Ikke minst skal den vise at elbiler kan være morsomt.
Dessverre blir det ikke noen produksjon av denne konseptbilen. Men Kugler har definitivt rett i at en elbil kan være morsom. Og ikke minst tøff – Zoe har jo allerede fra grunnen av et meget bra utseende, og med perfekt stance, kraftige skjermbreddere, diffuser, luftinntak og det hele, blir dette veldig kult. En slags fremtidens GTI kanskje?
Zoe E-Sport har to elmotorer som til sammen leverer 460 hestekrefter og 640 Nm. En foran og en bak er dessuten lik firehjulsdrift. Det sender bilen til 100 km/t på 3,2 sekunder, mens 200 skal nås på under 10.
Motorene har høy-kapasitets permanent magnet-teknologi for maksimal effektivitet. Batteriet er faktisk det samme som i Zoe: 40 kWt.
Konseptbilen har samme vann- og luftkjøing av systemene som Formula E-bilen, og via fire ulike kjøreprogram kan du velge om du vil prioritere rekkevidde eller fart.
Litt overraskende sitter bilen på et rørramme-chassis, ellers omtrent bare brukt i rene racingbiler.
Interiøret er også inspirert av Formula E: Rattet er firkantet og bryterne på dashbordet i samme stil som på formelbilen.