Av David K Andersen
I dag har PSA-gruppens premiummerke DS vist sin første SUV. Det ser meget lovende ut.
Det er under to år siden DS ble skilt fra Citroën og etablert som eget merke – plasseringen er over Peugeot og Citroën. Siktet er innstilt på premiumsegmentet og dette er den første virkelig tunge satsingen.
Mange har vært litt skeptiske til hvordan dette skulle gå. I dag tror jeg det er mange som er litt overrasket. For DS 7 ser jo virkelig bra ut.
Utseendet er ikke helt crazy, men samtidig mer spesielt enn hos konkurrentene. For meg ser det rett og slett ut til å nærme seg en fulltreffer for en slik type bil. Det dynamiske og sportslige er kraftig til stede og plasserer den nærmere biler som Jaguar F-Pace og Porsche Macan enn Audi Q5 og BMW X3. Og så er de franske detaljene på plass og skiller den ytterligere ut.
Innsiden ser helt fantastisk ut med herlig annerledes, skarpt og moderne design. Akkurat sånn en ekte Citroën, eller DS da, skal se ut. Her er alt spesielt og annerledes – er du litt interessert i bil, utover en bestselger fra Volkswagen eller Toyota liksom, må du bare like dette. Miksen av eksklusivitet og sci-fi ser jo ut til å være helt perfekt.
DS sier det er benyttet høykvalitets-materialer og at det vil være uvanlig mange valg for personifisering av interiøret.
Bilen sitter på den allerede kjente EMP2-plattformen, og motorene kjennes fra tidligere. 1,2-liters bensinturbo på 130 hestekrefter starter ballet, og så fortsetter det med 1,6-litere på enten 180 eller 225 hester. Diesel kommer i 1,5-liters form med 130 hester og som 2-liter med 180. Girkassen er en nyutviklet 8-trinns automat.
Ekstra spennende for Norge er ladehybriden som kommer i 2019. Det er litt lenge til, men med 200-hesters bensinmotor pluss to elmotorer på 109 hestekrefter hver og 6 mils rekkevidde på strøm, er antakelig ventetiden til å leve med. Den vil også ha trekk på alle fire.
En kul detalj er at kameraet i frontruten kan lese veidekket og justere de adaptive demperne deretter for maksimal komfort. Fra før har dette blant annet vært tilgjengelig i svært påkostede Mercedes-modeller, dette er første gang et sånt system finner veien til en såpass folkelig bil som dette. Citroëns legendariske gasshydrualiske fjæring blir imidlertid ikke tilgjengelig.
Det praktiske skal være godt ivaretatt, det loves god plass på begge seterader. Og bagasjerommet tar 555 liter. Det er 5 mer enn ny Audi Q5. DS 7 er 457 cm lang – noen få cm kortere enn for eksempel Volvo XC60.
Dette er utvilsomt en av de mest spennende SUV/Crossover-bilene vi har sett, og vi gleder oss til å kikke nærmere på den når salgsstart nærmer seg.