Vil du ha en av den bedre SUVene penger kan kjøpe, er
Mercedes GLE et godt alternativ. Synes du i tillegg det er helt ok at andre ser
at du har råd, og at bilen ser bra ut, er det GLE Coupé som gjelder.
for å bli eier. Merke med bilnavn og motorstørrelse på bakluka, trenger du ikke. Kjennere vet hva det dreier seg om, interesserte skjønner det er
noe spesielt. Kanskje er det akkurat denne rette måten å fortelle omverdenen om
din suksess på.
Mercedes for ikke så lenge siden la om navnestrukturen på SUVene sine. Denne GLEen er bilen som før het ML. E-en sender et hint om
E-klasse, på samme måte som lillebror GLC antyder slektskap til C-klasse. Bilen vi her snakker om er Coupé-versjonen av GLE, det gjør BMW X6 er
den åpenbare konkurrenten.
Cayenne, Ranger Rover, Maserati Levante og den type SUVer. Prisene matcher
kanskje ikke for alle, men at de er noe uvanlig, noe mer enn en BMW X5 eller
Volvo XC90, er fellesnevneren.
Da jeg testet lillebror GLC Coupé for ikke så lenge siden,
reflekterte jeg litt over konseptet coupé-SUV. Det er jo litt merkelig, men
samtidig selges biltypen nå i slike volum at det strengt tatt ikke er så rart at
de kommer i Coupé-versjon. Hvorfor ikke se litt bedre ut liksom?
og i overført betydning.
perfekt. I motsetning til GLC Coupé, som er forholdsvis slank i linjer og
fremtoning, er dette noe ganske annet. GLE er en voldsom bil. Det starter
allerede med grillen som er temmelig horisontal og gir massiv tilstedeværelse.
Store luftinntak i støtfangeren og muskelbilprofiler i panseret, avslutter et
frontparti som unnskyld uttrykket, er drittøft.
ingen forsøk på å skaffe bedre takhøyde eller lastekapasitet gjennom å lure inn
en øvre vinduslinje som daler raskere enn taklinjen. Med høyt og langt panser, og høy bakpart, fremstår GLE Coupé som litt av en muskelbunt. Og det i betydelig
sterkere grad enn GLC.
det være – det oser status og kroner.
helst påkostet GLE – det meste er likt på første rad. Store skinnkledde
overflater, paneler i karbon og gjennomført kvalitetsfølelse i alt, dominerer. Du merker
riktignok på klimaanlegget og knappeseksjonen til infotainmentsystemet at ikke helt ferske ML ligger i bunnen, men jeg synes ikke det gjør noe. Interiøret
leverer i tillegg til skikkelig luksusfølelse, inntrykk av å være bygget for å
vare. Slik det skal være en i dyr Mercedes.
merker. Du har naturligvis girvelgeren på rattet – en løsning jeg foretrekker
fremfor bortkastet plass i midtkonsollen. Til venstre finner du hele tre spaker i
rattstammen. Den største er multikontrolleren for blinklys, pussere og så
videre, den mellomstore styrer cruisekontrollen og den minste står for den
elektriske justeringen av rattet, samt varmen i det. Det tar litt tid å venne
seg, men har du først fått det inn i fingrene, vil opplegget sannsynligvis savnes om det mistes.
og selv om det etter forholdsvis kort tid er enkelt å bruke og fungerer fint, er det totalt sett ikke fullt så bra som det beste fra konkurrentene.
Menyene kunne vært mer logiske, og kontrollenhetens muligheter
for både å bruke hjulet og touchpadden på toppen av det, er kanskje en
valgmulighet mer enn nødvendig.
fra Harman/Kardon. Jeg liker faktisk lydbilde og kvalitet bedre her enn hos
Burmester. Variasjonen har muligens noe å gjøre med at et Burmester-anlegg i en
C-klasse er mindre påkostet enn Harman-anlegget her, men uansett: Lyden i denne
GLE Coupéen er fantastisk.
lengste blant oss sitter problemfritt. Justeringsmulighetene for sete og
ratt er meget gode, men du sitter litt mer SUV-aktig enn i noen av
konkurrentene – altså mer rett opp og ned.
er komforten glimrende. Det er noe med Mercedes som gjør bilene svært egnet for
de som bruker mange timer bak rattet. Denne biten er en viktig del av det.
Takhøyden er det imidlertid litt verre med. Jeg hadde ingen problemer selv, men
så er jeg ikke så lang heller.
er helt enorm, så du få garantert plass til alt fire personer kan ønske å
medbringe. I alle fall innenfor rimelighetens grenser. Lastehøyden er imidlertid betydelig,
og det er svært vanskelig å komme til den innerste delen av bagasjerommet uten
å lene seg på støtfangeren. Om vinteren er ikke det bra. Med
baksetet oppe tar bagasjen 650 liter, og feller du er det plass til 1 720.
bare ikke familievennlig i forhold til lasting og det daglige på samme måte som
en vanlig GLE.
en hyggelig opplevelse. Jeg har riktignok stor sans for 250-dieselen som du får
i den vanlige SUVen, men sekser er jo noe annet.
disposisjon i 350en, så selv om ikke akselerasjonen føles voldsom, den
bruker 7 sekunder til 100 km/t, har du alltid massive krefter til din
disposisjon. Forbikjøringspotensialet er betydelig, og skulle du hekte på en
stor tilhenger, er GLE i sitt ess.
luksusfølelse, skal man heller ikke undervurdere. Ei
heller mykheten i gangen. Her er det veldig lite vibrasjoner, selv på tomgang, og støydempingen er svært god. Raffinert er ordet.
sportsbil er dette uansett ikke. Da er det like greit å via luftfjæring spise
landeveis-mil i beste komfort. Flyten blir ikke mye bedre enn dette, og eneste
minus er at fjæringen, som normalt når det er luft inne i bildet, ikke helt
klarer å henge med på de små og skarpe ujevnhetene.
at da jeg ved et tilfelle havnet ved siden av nye Audi Q7 i kø på motorveien,
så måtte jeg se ned for å finne føreren. Oversikten i trafikken er dermed god. Bilen er dessuten
overraskende lettkjørt tross størrelsen. Jeg foretrekker jo som regel en lav og
stor personbil fremfor dette, men må innrømme at i byen kan ikke en sånn matche GLE.
Liten svingradius har den også.
Konklusjon
GLE er en skikkelig sjefsbil. På sportslighet ute på veien, eller på modernitet innvendig, er den kanskje ikke helt på topp, men det spiller liten rolle. Poenget ligger ikke der. Greia er hvordan den får deg til å føle deg spesiell. Denne Coupé-utgaven sørger i tillegg for å skille deg fra mengden også utvendig.
Data:
Pris GLE Coupé 1 007 900 kroner, pris testbil 1 351 349 kroner.
Motor og drivverk: V6 turbo diesel, 2 987 ccm, 258 hk v/3 400 o/min, 620 Nm v/1 600 o/min. Firehjulsdrift, 9-trinns converterautomat.
Dimensjoner og vekt: Lengde 4 900 mm, bredde 2 003 mm, høyde 1 700 mm, akselavstand 2 915 mm. Egenvekt 2 250 kg, tilhengervekt 2900 kg. Bagasjerom 650 – 1 720 liter.
Ytelser: 0-100 km/t 7 sekunder, topphastighet 226 km/t, forbruk blandet 0,69 l/mil, utslipp CO2 180 g/km.