Hjem Tester Test: Mercedes-Benz GLE 350d Coupé

Test: Mercedes-Benz GLE 350d Coupé

Vil du ha en av den bedre SUVene penger kan kjøpe, er
Mercedes GLE et godt alternativ. Synes du i tillegg det er helt ok at andre ser
at du har råd, og at bilen ser bra ut, er det GLE Coupé som gjelder.

Tekst og foto: David K Andersen
En lade-hybrid av denne Coupé-utgaven finnes ikke, ei heller en firesylindret diesel. Dermed må du punge ut en god slump kroner
for å bli eier. Merke med bilnavn og motorstørrelse på bakluka, trenger du ikke. Kjennere vet hva det dreier seg om, interesserte skjønner det er
noe spesielt. Kanskje er det akkurat denne rette måten å fortelle omverdenen om
din suksess på.
La oss ta en kjapp bokstavlek før vi går videre. Sånn siden
Mercedes for ikke så lenge siden la om navnestrukturen på SUVene sine. Denne GLEen er bilen som før het ML. E-en sender et hint om
E-klasse, på samme måte som lillebror GLC antyder slektskap til C-klasse. Bilen vi her snakker om er Coupé-versjonen av GLE, det gjør BMW X6 er
den åpenbare konkurrenten.
Samtidig tror jeg vi skal ta med biler som Porsche
Cayenne, Ranger Rover, Maserati Levante og den type SUVer. Prisene matcher
kanskje ikke for alle, men at de er noe uvanlig, noe mer enn en BMW X5 eller
Volvo XC90, er fellesnevneren.

 

Barsk og lekker
Da jeg testet lillebror GLC Coupé for ikke så lenge siden,
reflekterte jeg litt over konseptet coupé-SUV. Det er jo litt merkelig, men
samtidig selges biltypen nå i slike volum at det strengt tatt ikke er så rart at
de kommer i Coupé-versjon. Hvorfor ikke se litt bedre ut liksom?
Sammenlignet med BMW X6 er GLE Coupé snillere og mindre ekstrem – litt rundere i kantene om du vil – både bokstavelig
og i overført betydning.
Noen mener den ikke er crazy nok. Selv synes jeg den treffer
perfekt. I motsetning til GLC Coupé, som er forholdsvis slank i linjer og
fremtoning, er dette noe ganske annet. GLE er en voldsom bil. Det starter
allerede med grillen som er temmelig horisontal og gir massiv tilstedeværelse.
Store luftinntak i støtfangeren og muskelbilprofiler i panseret, avslutter et
frontparti som unnskyld uttrykket, er drittøft.

 

Muskelbil-looket forsterkes av høy nedre vinduslinje langs siden. Skjermene er brede og den fallende coupé-linjen bak er helt ren –
ingen forsøk på å skaffe bedre takhøyde eller lastekapasitet gjennom å lure inn
en øvre vinduslinje som daler raskere enn taklinjen. Med høyt og langt panser, og høy bakpart, fremstår GLE Coupé som litt av en muskelbunt. Og det i betydelig
sterkere grad enn GLC.
Tilstedeværelsen her er på et helt annet plan, og sånn skal
det være – det oser status og kroner.
Påkostet og litt annerledes
Innvendig kjenner du deg raskt igjen fra en hvilken som
helst påkostet GLE – det meste er likt på første rad. Store skinnkledde
overflater, paneler i karbon og gjennomført kvalitetsfølelse i alt, dominerer. Du merker
riktignok på klimaanlegget og knappeseksjonen til infotainmentsystemet at ikke helt ferske ML ligger i bunnen, men jeg synes ikke det gjør noe. Interiøret
leverer i tillegg til skikkelig luksusfølelse, inntrykk av å være bygget for å
vare. Slik det skal være en i dyr Mercedes.

 

Betjeningsorganene er som vanlig litt annerledes enn hos andre
merker. Du har naturligvis girvelgeren på rattet – en løsning jeg foretrekker
fremfor bortkastet plass i midtkonsollen. Til venstre finner du hele tre spaker i
rattstammen. Den største er multikontrolleren for blinklys, pussere og så
videre, den mellomstore styrer cruisekontrollen og den minste står for den
elektriske justeringen av rattet, samt varmen i det. Det tar litt tid å venne
seg, men har du først fått det inn i fingrene, vil opplegget sannsynligvis savnes om det mistes.
Infotainmentsystemet krever på samme måte litt tilvenning,
og selv om det etter forholdsvis kort tid er enkelt å bruke og fungerer fint, er det totalt sett ikke fullt så bra som det beste fra konkurrentene.
Menyene kunne vært mer logiske, og kontrollenhetens muligheter
for både å bruke hjulet og touchpadden på toppen av det, er kanskje en
valgmulighet mer enn nødvendig.

 

GLE leveres i motsetning til mange andre Mercedeser med lyd
fra Harman/Kardon. Jeg liker faktisk lydbilde og kvalitet bedre her enn hos
Burmester. Variasjonen har muligens noe å gjøre med at et Burmester-anlegg i en
C-klasse er mindre påkostet enn Harman-anlegget her, men uansett: Lyden i denne
GLE Coupéen er fantastisk.
Plassen i førersetet er det ingenting på si på – selv de
lengste blant oss sitter problemfritt. Justeringsmulighetene for sete og
ratt er meget gode, men du sitter litt mer SUV-aktig enn i noen av
konkurrentene – altså mer rett opp og ned.
Seteputen er kanskje noe kort for enkelte, men for min del
er komforten glimrende. Det er noe med Mercedes som gjør bilene svært egnet for
de som bruker mange timer bak rattet. Denne biten er en viktig del av det.

 

I baksetet er både sittekomfort og benplass på toppnivå.
Takhøyden er det imidlertid litt verre med. Jeg hadde ingen problemer selv, men
så er jeg ikke så lang heller.
Bagasjerommet lider også litt under coupé-formen. Gulvflaten
er helt enorm, så du få garantert plass til alt fire personer kan ønske å
medbringe. I alle fall innenfor rimelighetens grenser. Lastehøyden er imidlertid betydelig,
og det er svært vanskelig å komme til den innerste delen av bagasjerommet uten
å lene seg på støtfangeren. Om vinteren er ikke det bra. Med
baksetet oppe tar bagasjen 650 liter, og feller du er det plass til 1 720.
Det er jo nok av plass for hvem som helst, den er
bare ikke familievennlig i forhold til lasting og det daglige på samme måte som
en vanlig GLE.

Momentmaskin

Dette er første gangen jeg kjører GLE med V6 diesel. Det ble
en hyggelig opplevelse. Jeg har riktignok stor sans for 250-dieselen som du får
i den vanlige SUVen, men sekser er jo noe annet.
En ting er kreftene. Ikke mindre enn 620 Nm står til din
disposisjon i 350en, så selv om ikke akselerasjonen føles voldsom, den
bruker 7 sekunder til 100 km/t, har du alltid massive krefter til din
disposisjon. Forbikjøringspotensialet er betydelig, og skulle du hekte på en
stor tilhenger, er GLE i sitt ess.
At kraftoverskuddet gir en ekstra dimensjon av
luksusfølelse, skal man heller ikke undervurdere. Ei
heller mykheten i gangen. Her er det veldig lite vibrasjoner, selv på tomgang, og støydempingen er svært god. Raffinert er ordet.

 

På veien kjennes bilen tung. Det er en god ting, for noen
sportsbil er dette uansett ikke. Da er det like greit å via luftfjæring spise
landeveis-mil i beste komfort. Flyten blir ikke mye bedre enn dette, og eneste
minus er at fjæringen, som normalt når det er luft inne i bildet, ikke helt
klarer å henge med på de små og skarpe ujevnhetene.
I byen drar du fordeler av biltypen. GLE er faktisk så høy
at da jeg ved et tilfelle havnet ved siden av nye Audi Q7 i kø på motorveien,
så måtte jeg se ned for å finne føreren. Oversikten i trafikken er dermed god. Bilen er dessuten
overraskende lettkjørt tross størrelsen. Jeg foretrekker jo som regel en lav og
stor personbil fremfor dette, men må innrømme at i byen kan ikke en sånn matche GLE.
Liten svingradius har den også.

Konklusjon
GLE er en skikkelig sjefsbil. På sportslighet ute på veien, eller på modernitet innvendig, er den kanskje ikke helt på topp, men det spiller liten rolle. Poenget ligger ikke der. Greia er hvordan den får deg til å føle deg spesiell. Denne Coupé-utgaven sørger i tillegg for å skille deg fra mengden også utvendig.

Data:
Pris GLE Coupé 1 007 900 kroner, pris testbil 1 351 349 kroner.
Motor og drivverk: V6 turbo diesel, 2 987 ccm, 258 hk v/3 400 o/min, 620 Nm v/1 600 o/min. Firehjulsdrift, 9-trinns converterautomat.
Dimensjoner og vekt: Lengde 4 900 mm, bredde 2 003 mm, høyde 1 700 mm, akselavstand 2 915 mm. Egenvekt 2 250 kg, tilhengervekt 2900 kg. Bagasjerom 650 – 1 720 liter.
Ytelser: 0-100 km/t 7 sekunder, topphastighet 226 km/t, forbruk blandet 0,69 l/mil, utslipp CO2 180 g/km.