Av Vegar Bjørge
Ford var tidlig ute med elbil og Focus Electric har vært med oss en stund. Den har kommet i skyggen av biler som Nissan Leaf, Renault Zoe og Volkswagen eGolf, men nå skal Ford gjøre noe med dette.
Med lengre rekkevidde, nå inntil 225 km og hurtiglading, vil den oppleves mer moderne, selv om det fortsatt er et stykke til de beste elbilene. Ford Focus Electric skal ta det igjen på kjøreglede, pris og utstyr. For det er slik at Focus Electric blir prisgunstig med en startpris på kr 233 000,- med Titatinum utstyrspakke.
Det vil si standardutstyr som:
KeyLess, 17 » aluminiumsfelger, 2 sone automatisk klimaanlegg, Sony Navigasjon, Ryggekamera, Stoffseter, Cruise kontroll, Regnsensor og ESP med bakkeassistanse. SYNC3 med 8″ berøringsskjerm der du kan styre telefon, navigasjon, musikk og klimaanlegget ved hjelp av stemmekommandoer på norsk, eller ved å touche skjermen.
Ford lover gode kjøreegenskaper for Focus Electric og mener den skal oppføre seg like fint på veien som en vanlig Focus. Batteripakken er på 33,5 kwt og leverer 145 hk. Girkassen er av det trinnløse slaget, så en test i løpet av våren vil vise om Ford klarer å levere kjøreegenskaper som vi er vant til. Levering starter i april.
Oppdatert Focus Electric er bare en av alle elbil nyhetene Ford kommer med de neste årene. Ford lover 13 nye modeller frem mot 2020 som er elektrifiserte. En virkelig spennende modell blir Mustang Hybrid. Den skal vi komme tilbake til ved en senere anledning.