Av Vegar Bjørge
Snart ruller nye 5-serie på norske veier, og sedanutgaven ble vist for flere måneder siden. Touring-utgaven vises på bilutstillingen i Geneve i mars og den er klar på norske veier en gang i sommer.
Elegant, sportslig og luksuriøs er beskrivelser som passer godt for den nye Touring-utgaven. BMW lover også mer plass og komfort.
-BMW 5-serie Touring har vært en svært populær modell i det europeiske markedet de siste 25 årene. I juni lanseres den 5. generasjone, men en kombinasjon av erktypiske BMW-egenskaper og en rekke innovasjoner. Den nye stasjonsvognen tilbyr mer teknikk, bedre plass, lavere vekt og et luksuriøst og sportslig preg, sier Marisu Tegneby, kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge.
Selv om nye 5-serien er helt ny og har fått mye teknikk fra 7-serien, er det forsiktig utvendige forandringer. Taklinjen er mer sportslig, baklyktene har fått tydligere L-profil i LED, og fronten har også fått skarpere og sportigere oppsyn. Personliggjøring av modellen kan gjøres gjennom utstyrsversjoner, fargevalg og M-Sport tilbehør.
Lengden på 5-serie Touring er økt med 36 mm til 494,3 cm, bredden er 186,8 cm mens høyden er 149,8 cm. Plassen i kupeen har vokst takket være den økte lengden og en akselavstand på 297,5 cm, og nå kan man også få 3 barneseter i bredden bak i bilen. Med en bagasjevolum på 570 liter med alle setene inntakt, og 1700 liter med passasjersetene nedlagt, har man god plass til ferieturer og helgeutflukter. Bakvinduet er selvfølgelig mulig å åpne seperat, noe som har blitt vanlig hos BMW Touring-utgaver. Nyttelasten er økt med 120 kg, samtidig som vekten er redusert med 100 kg.
Man fortsetter med iDrive-infotainmensystem med touchscreen hvor man selv kan posisjonere de ulike ikonene. Ratt- og setevarme kan slås på automatisk ved en gitt utetemperatur og man har også muligheter til å bestille bilen med «Gesture control» som kom på nye 7-serien. Om du er ekstra opptatt av god lyd, kan man også bestille sin 5-serie med Bowers & Wilkins høyttalersystem. 16 høyttalere og 1400 watt skal gi deg den aller beste lydopplevelsen. Det oser luksus!
Ved lanseringen i juni tilbys først følgende modeller:
Modell: | Dreiemoment: | 0-100 km/t: | Toppfart: | ||
520d Touring, 190 hk (manuell) | 400 Nm | 8,0 sek | 230 km/t | ||
520d Touring, 190 hk (automat) | 400 Nm | 7,8 sek | 225 km/t | ||
530d xDrive Touring, 265 hk (aut.) | 620 Nm | 5,6 sek | 250 km/t | ||
540i xDrive Touring, 340 hk (aut.) | 450 Nm | 5,1 sek | 250 km/t |
Sammenlignet med forrige generasjon er drivstofforbruket redusert med opptil 11 prosent. Kort tid etter lansering utvides tilbudet av motoralternativer, også med xDrive firehjulsldrift.
Priser og standardutstyr:Pr. dags dato er følgende priser* klare:
BMW 520d Touring, 190 hk manuell: Fra kr. 532.000
BMW 520d Touring, 190 hk automat: Fra kr. 547.000
BMW 530d xDrive Touring, 265 hk automat: Fra kr. 713.000
BMW 540i xDrive Touring, 340 hk automat: Fra kr. 817.500
Man kan kanskje tro at en ny 5-serie Touring er sparsomt utstyrt og at man må bruke mange penger på ekstra utstyr, men slik er ikke tilfelle. Klarer du deg med LED-hovedlys. parkeringssensor fram og bak, lastesystem til ditt 40:20:40 delbare baksetet, takrails og ConnectedDrive online-tjenester, blir du glad over at dette er standardutstyr og følger med på alle utgaver av nye BMW 5-serie Touring. Selvfølgelig følger også en del annet utstyr med, og for å få en oversikt kan man gå inn på BMW sine nettsider.
Så fort vi får muligheter, skal BMW 5-serie bli testet av oss på norske bilveier.