Hjem Nyheter Prøvekjøring: Lexus IS 300h

Prøvekjøring: Lexus IS 300h

Av Vegar Bjørge

Tredje generasjon Lexus IS har snart midtlivskrise. Tro det eller ei. Den ser mer modig ut enn sine tyske konkurrenter, går aldri med strømmen, men er strømmen, og har fortsatt mer å by på enn man kan tro. Likevel gjør Lexus det de kan for å friske den opp for noen nye år.

Faceliften er vanskelig å se for den vanlige mann, men for oss bilnerder er det små detaljer som betyr store forandringer. For eksempel de nye frontlyktene som nå har fått full-LED som standard. Man kan også ane forandringene i luftinntakene. Om du ikke legger merke til dette, så kan du sikkert se forskjellene på ny og gammel grill?

Om fronten ikke virker ny så er det kanskje enklere med bakenden. Der er det også nye baklykter, enderør i krom og bakendens nedre kant som har blitt pynta på. Nå kan du vel se at dette er en godt fornyet IS?

Innvendig er det den nye multimediaskjermen som først får oppmerksomheten. 7 tommer har blitt 10,3 og fått bedre oppløsning. Man kan få skinnsetene i flere farger og rattet har også fått en oppgradering. På midtkonsollen ser vi en ny håndkontroll til multimedia-anlegget. Alt dette er finjustering av noe som allerede er førsteklasses.

Stereoanleggene er også av førsteklasse og man har to valg. Pioneer eller Mark Levinson, 10 eller 15 høyttalere. Begge spesielt tilpasset Lexus IS 300h. Yamaha har bidratt til nytt interiør med polert mørkt tre og laseretsede lyse striper. Lekkert!

Det er på tide å komme seg ut på italienske veier, og veiene rundt Roma skulle by på blandet drops for IS. De dårlige veiene tok den med stor ro, og dempingen fungerte perfekt. Ikke for hard og heller ikke for myk og selv om man merket ujevnhetene, ble det aldri ukomfortabelt. Svinger elsker den nye IS, og om man velger F-Sport får man også tilgang på det adaptive understellet. Bilen har da 5 innstillinger som bidrar til at man kan velge etter kjøreturens behov. Bilen oppleves stivere selv om det ikke var veldig stor forskjell til standard-utgaven.

Styring, understell, motor og trekk på bakhjulene er med på å gjøre IS sportslig, men det var en viktig komponent som jeg var mest spent på, og det var girkassen. Jeg hadde ikke helt de store forventningene, fordi Lexus kobler hybridsystemet til en CVT-girkasse, og de som har lest undertegnedes tester av slike girkasser, vet at dette ikke er noen favoritt.

Det skulle vise seg at girkassen som sitter i IS 300h var bedre enn fryktet, ja faktisk den beste trinnløse girkassen jeg har kjørt. Lexus har bygd inn 6 kunstige trinn, og du har muligheter til å veksle mellom disse girene med hendler bak rattet. Sporty, og du glemmer innimellom at girkassen er trinnløs. Ved kraftige gasspådrag merker du at kassen er trinnløs, men det er ikke forstyrrende, og det ødelegger ikke inntrykket Lexus IS gir. For inntrykket er nemlig førsteklasses.

Med et lavt drivstofforbruk og lave utslipp, blir det også lite avgifter til staten. Likevel kunne nok enda mer avgifter blitt spart om det hadde vært mulig å plugge bilen inn i stikkontakten. Oppgitt gjennomsnittsforbruk er 0,42 l pr mil og CO2-utslipp er 97 g/km. Dette er ganske nær virkeligheten og man får ikke fantasi-tall som hos plug-in hybridene.

Om jeg på slutten av prøveturen skal få komme med en mening om hybrider, så må det være at disse hybridene gir mer «riktig» miljøgevinst. Her har du et system som bestemmer når du skal kjøre på elektrisitet, når motoren skal lade batteriet, når bilen har behov for både bensinmotoren og elmotoren og når bensinmotoren må klare seg alene. Man er ikke avhengig av at eieren gjør sin del av jobben, men bilen gjør hele jobben med lading av batteriet. Kanskje denne burde ha mer avgiftslette enn den får?

Prisen for Lexus IS 300h starter på kr 442 800,- og F Sport starter på kr 525 000,-. Det er ikke nødvendig, men likevel vanlig å legge på litt utstyr i tillegg og da havner man nær kr 600 000,-. Selvfølgelig er dette mye for en bil, men den er konkurransekraftig i forhold til sine tyske konkurrenter.

På flyet hjem fra Roma får jeg tid til å konkludere. Lexus IS 300h sto virkelig til forventningene og på noen punkter overgikk den dem. Den er tøffere enn de fleste, går meget komfortabelt, har en drivlinje og chassis som gir sportslige muligheter og har plass nok for familien. Innvendig har den en klasse som er over tysk premium. Sikkerhet, førerassistentsystemer og teknologi er av ypperste klasse og står heller ikke etter konkurrentene. Vi gleder oss til å ta Lexus IS med på test mot tysk premium en gang i løpet av våren. Jeg tror Lexus har store muligheter til å sette standarden!