Av Vegar Bjørge
Audi Q8 er mer kul enn vakker, og mer tøff enn elegant. Det sier seg selv at den er stor. Audi har også lagt ned mye jobb i å vise at den er stor. Det er i hvert fall noe vi tror. Selv om den ser ut til å kunne spise deg, er den helt harmløs. Fortsatt er vi på antagelser her, men snart dukker det også opp noe fakta.
Men la oss først se på designen. Fronten er helt klart Audi, men likevel veldig mye nytt. Grillen har aldri fått så mye plass på en Audi, og luftinntakene gjør også godt innhugg i designen. Lyktene prøver å roe det hele litt ned, og de klarer det forholdsvis bra. Ettersom fronten er så brutal stor, blir hjulene forholdsvis små selv om de er 23 tommer store. Hjulbuene og skjermene er bygd ut og gir muskler til designet. Det coupeaktige taket avsluttes med en spoiler og gjør bilen sporty. Bakenden er strammere med en lysstripe over hele bredden, e-trons lys signatur.
Med en bredde på 2,04 meter, er det ikke så rart at Q8 ser litt brutal ut. Det er en stor SUV som ikke trenger å maskere sin størrelse. Den er 1,70 m høy og legg merke til de rammeløse vinduene. Disse forsterker coupefølesen. Lengden er på 5,02 meter og akselavstanden 3 meter. Dermed er det også god plass innvendig, selv om dette ikke blir en 7-seter. Coupeformen innvirker ikke mye på bakseteplassen, og passasjerene får god plass, også til hodet. Ellers får interiøret videreutviklet Audi Virtual Cockpit med Contact Analogue Head-up Display. Selvfølgelig 3D og bedre grafikk enn noen gang, 1920 x 720 pixel.
Det er plass til 4 i Q8 og de er omringet av luksus. Eksklusive individuelle skinnseter med alt av innstillingsmuligheter. Man bør også forvente seg ventilasjon, massasje og varme uansett hvor man sitter i en slik type bil. Bakerst får de fire reisende med seg 630 liter med bagasje.
Motoreffekten er 442 hk samlet fra bensinmotoren og elmotoren. Bensinmotoren er en 3,0 TFSI motor på 330 hk mens elmotoren yter 136 hk. Den kan gå inntil 60 km på bare elektrisitet. Q8 Concept skal akselerere til 100 på 5,4 sek og toppfarten er begrenset til 250 km/t. Selvfølgelig er Quattro standard, og at den faktisk kan brukes offroad bevises av en justeringshøyde på understell på 90 mm. Den kan altså sleike asfalten, eller gi deg godt med luft til stein og stubber. Forbruket er 0,23 l/mil med et CO2-utslipp på 53 g/km. En avgiftsvinner i Norge når den kommer på markedet i 2018.