Vi hadde egentlig tenkt å vie en luke i vår kalender til
Daihatsu Charade. En liten japansk småbil som takket være sin turbomotor ble en legende – i hvert fall i en svært liten skala.
Daihatsu Charade. En liten japansk småbil som takket være sin turbomotor ble en legende – i hvert fall i en svært liten skala.
Men så – i vår leting, så snublet vi over noe enda særere –
en historie om en bil som nesten ble noe av – og noen ganger er det jo de som
er de mest spennende.
en historie om en bil som nesten ble noe av – og noen ganger er det jo de som
er de mest spennende.
Motorsport – til tross for hva enkelte hevder – har alltid
vært viktig for bilindustrien – det handler om å utvikle ny teknologi, og teste
det under de mest ekstreme forhold.
vært viktig for bilindustrien – det handler om å utvikle ny teknologi, og teste
det under de mest ekstreme forhold.
Selv om dagens rallybiler er raske – ja 2017-versjonene
kanskje enda mer enn på lenge – så blir det som småtteri og regne om vi snakker
om Gruppe B – en slags motorsportshjerneblødning som varte fra 1982 til 1985.
kanskje enda mer enn på lenge – så blir det som småtteri og regne om vi snakker
om Gruppe B – en slags motorsportshjerneblødning som varte fra 1982 til 1985.
Kombinasjonen av ekstrem interesse, god TV-dekning og helt
frie tøyler når det kom til utvikling, sørget for at vi fikk noen av de mest
spektakulære, og mest livsfarlige rallybiler noen sinne.
frie tøyler når det kom til utvikling, sørget for at vi fikk noen av de mest
spektakulære, og mest livsfarlige rallybiler noen sinne.
Alle de store var der – Rover, Audi, Ford, Citroën, Lancia,
Peugeot, Toyota, Renault, Porsche, og Ferrari – de la store summer i å
produsere biler som skulle kunne konkurrere i Gruppe B.
Peugeot, Toyota, Renault, Porsche, og Ferrari – de la store summer i å
produsere biler som skulle kunne konkurrere i Gruppe B.
Lille Daihatsu ville ikke være dårligere – men det skulle
ikke ende så pent…
ikke ende så pent…
Denne historien starter egentlig med en italiensk
bilprodusent med navnet Innocenti, ringer det en bjelle – ta en titt i luken fra 9. desember…
bilprodusent med navnet Innocenti, ringer det en bjelle – ta en titt i luken fra 9. desember…
Så kanskje vet du allerede at selskapet ble kjøpt i 1985 av Alejandro
de Tomaso, argentineren som var mest kjent for biler som De Tomaso Mangusta,
Pantera, Deauville, og flere andre.
de Tomaso, argentineren som var mest kjent for biler som De Tomaso Mangusta,
Pantera, Deauville, og flere andre.
Som vår luke den 9. desember forteller om – så produserte
Innocenti sin egen småbil, basert på den klassiske Minien.
Innocenti sin egen småbil, basert på den klassiske Minien.
Og – som vi sikkert da også husker – De Tomaso byttet ut den
tradisjonelle BMC-motoren ut med den langt mer moderne tresylindrede motoren
fra Daihatsu Charade – både med og uten turbo.
tradisjonelle BMC-motoren ut med den langt mer moderne tresylindrede motoren
fra Daihatsu Charade – både med og uten turbo.
Charade er faktisk en relativt stor bil i Daihatsu-sammenheng.
Produksjonen startet i 1977 og varte helt frem til 2000.
Produksjonen startet i 1977 og varte helt frem til 2000.
Med det eksisterende gode samarbeidet med Daihatsu, bestemte
De Tomaso seg for å gjøre noe helt spesielt med Charade – rett og
slett en Gruppe B rallybil.
De Tomaso seg for å gjøre noe helt spesielt med Charade – rett og
slett en Gruppe B rallybil.
I 1985, på bilutstillingen i Tokyo, viste Daihatsu og De
Tomaso frem denne godbiten: Charade De Tomaso 926R, en bakhjulsdrevet midtmotorisert
Gruppe B-bil, klar for homologering.
Tomaso frem denne godbiten: Charade De Tomaso 926R, en bakhjulsdrevet midtmotorisert
Gruppe B-bil, klar for homologering.
Bak setene satt den 926 kubikk store tresylindrede
turbomotoren med – hold dere fast – 120 hestekrefter. Noe mindre enn de 600
hestekreftene som Audi leverte på samme tid, men den lille japaneren veiet til
gjengjeld inn under 800 kilo.
turbomotoren med – hold dere fast – 120 hestekrefter. Noe mindre enn de 600
hestekreftene som Audi leverte på samme tid, men den lille japaneren veiet til
gjengjeld inn under 800 kilo.
Dessverre – mens bilen fortsatt var under utvikling – ble Gruppe
B kansellert som et resultat av flere stygge ulykker.
B kansellert som et resultat av flere stygge ulykker.
Samarbeidet mellom Daihatsu og De Tomaso fortsatte frem til
midten av nittitallet – men dessverre ble aldri 926R noe mer enn en fantastisk
drøm – skapt for plakater og våte rallydrømmer.
midten av nittitallet – men dessverre ble aldri 926R noe mer enn en fantastisk
drøm – skapt for plakater og våte rallydrømmer.