Hjem Klassikere Adventskalender: Våre 24 småbilfavoritter. 16. desember: Honda Civic

Adventskalender: Våre 24 småbilfavoritter. 16. desember: Honda Civic

Av Redaksjonen

Civic er ikke en småbil lenger – nå konkurrerer den mot Golf og Focus. Men den startet som småbil. Ikke bare var det en bra småbil – den banet vei for japanernes kommende eksport-suksess.

Honda hadde egentlig gitt opp biler og vurderte å legge ned satsingen. Hvis ikke denne funket, fikk det bli motorsykler igjen.

Den lille bilprodusenten tok imidlertid virkelig i med Civic – de gjorde rett og slett så godt de bare kunne. Resultatet var oppsiktsvekkende.

Den lille bilen veide i letteste utgave bare 615 kg og var 3,4 meter lang. Det er hele 60 cm kortere enn en småbil i dag. Likevel hadde den plass til fire personer og bagasje.

Den ble vist første gang i 1972, og på den tiden var tverrstilt motor og forhjulsdrift ultramoderne. Det samme var uavhengig hjuloppheng i alle fire hjørner. Med europeiske og amerikanske øyne var dessuten designet temmelig oppsiktsvekkende, så alt i alt var virkelig denne lille bilen en sensasjon.

Med lav vekt, uavhengig hjuloppheng, fin styring og ikke minst en superpresis og lett-sjaltet (slett ikke vanlig på den tid – giring kunne virkelig være en interessant oppgave) 4-trinns girkasse, kunne Civicen tross 54 hestekrefter lett beskrives som sprek og morsom å kjøre.

I tillegg kunne den by på tysk presisjon og kvalitet i interiøret. Dette i en tid hvor småbiler ellers hadde veldig enkle interiør med en blanding av ukledde stålflater og hard og skranglete hardplast.

Bilen ble umiddelbart en suksess, og når den kom til USA som 75-modell, tok det virkelig av. Der var forholdene temmelig spesielle etter oljekrisen: Myndighetene begynte å stille krav til lavere utslipp, og kundene ville ha biler med lavt forbruk. Noen god løsning på den utfordringen hadde absolutt ikke amerikanerne selv, de forsøkte å forminske den tradisjonelle bakshjultrekkeren sin til en småbil. Lite imponerende biler som Ford Pinto var resultatet.

Civicen var imidlertid midt i blinken. Med CVCC-motoren som kom i 75, og var en slags forkammer-motor hvor man klarte å gjøre innsprøytningen litt tidligere og dermed fikk mer effektiv forbrenning, var så bra at den gikk rett gjennom de knalltøffe utslipps-reglene som ble innført i USA i 75. Uten katalysator og uten å kjøre på blyfri. Konkurrentene klarte vel kravene knapt på tross av begge deler på plass.

Det ble på denne tiden importert en rekke ulike merker og modeller fra Japan til Europa og USA, men Civicen er bemerkelsesverdig fordi den hevet standarden sammenlignet med hva man var vant til fra Asia og den ga tydelige hint om hva som funket i vesten. Dermed viste den veg for de andre, og resten er historie.