Hjem Klassikere Adventskalender: Våre 24 småbilfavoritter. 14. desember: DAF 33/44/46/66

Adventskalender: Våre 24 småbilfavoritter. 14. desember: DAF 33/44/46/66

Har du noen gang lurt på hvem du kan takke for CVT-girkassen? Neppe!

Har du imidlertid sluret deg frem og lurt på hvem du burde lyse i bann? Selvsagt er det nederlendere, de samme folka som har gitt deg hasjkaker, tresko, tulipaner og et språk som stort sett består av udefinerbare gutturale ulyder.

Første gang lastebilprodusenten DAF viste frem sin lille familiebil var i 1958 – DAF Variomatic!

Mottagelsen var god – en liten kompakt familiebil som ga plass til fire personer, greit med bagasje og i tillegg var usedvanlig lettkjørt.

Tradisjonelt var automatgir noe som hadde vært forbeholdt større og dyrere biler. Med Variomatic ble plutselig denne luksusen tilgjengelig for langt flere.

Mannen bak løsningen, var Dr. Hub van Doorne (van Doorne’s Automobiel Fabrieken – DAF) og besto av en kilereimvariator, en mekanisk transmisjon med variabel utveksling. Variatoren har to akslinger men hver sin kilereimskive. For å endre utvekslingsforhold blir avstanden mellom de to skivene endret på den ene akslingen, slik at diameteren endret seg. Skivene på den andre akslingen er fjærbelastet, slik at avstanden mellom skivene tilpasser seg automatisk strekket i reima når skivediameteren på den andre akslingen blir endret. På den måten kan omsetningsforholdet endres trinnløst under belastning.

I og med at Variomatic-systemet ikke har noen form for tradisjonell gir, fører det til en ganske spennende bivirkning. En bil utstyrt med denne girkassen går like raskt fremover, som bakover.
DAF Variomatic fikk kjelenavnet «bilen med hundrevis av gir»  og «verdens enkleste bil å kjøre». Og på mange måter hadde de jo rett. Det eneste du trengte å gjøre var å dytte spaken mellom setene fremover, eller bakover. Resten ble styrt av to pedaler, brems og gass.

Motoren var en del av tilbudet helt frem til 1975, da i form av en 746 kubikker, i det som ble DAF
33.

I tillegg fantes en 850 kubikk som ble lansert i 1967, under modellnavnet 44, og fortsatte frem til 1975 – da som DAF 46.

I 1968 ble enda en variant introdusert; DAF 55. Denne gangen med en vannkjølt Renault-motor på 1108 kubikk. Dette gjorde at DAF fikk fotfeste hos nye kunder.

DAF fortsatte å produsere de luftkjølte versjonene parallelt med 55, en modell som senere ble erstattet med DAF 66.

66 hadde fått en 1300-motor, også den fra Renault, i tillegg til et oppdatert bakhjulsoppheng.
I 1975 kom imidlertid Volvo inn på eierside, og alle DAF-modellene ble fjernet fra markedet, bortsett fra DAF 46 og 66, som ble erstattet av Volvo 66.

Dette var startet på en lang periode med produksjon av Volvo-modeller i Nederland. I 1976 lanserte Volvo 343, som etter planen skulle vært en DAF 77.

343 fortsatte å utvikle seg til Volvo 340 og 360 – og den svenske produsenten fortsatte å levere biler med Variomatic helt frem til 1992.