Hjem Nyheter Motorsport: Toyota viser løpsklar WRC-Yaris og har førerkabalen klar

Motorsport: Toyota viser løpsklar WRC-Yaris og har førerkabalen klar

Tekst og foto: David K Andersen

Toyota Gazoo Racing WRC dro i dag teppet av den ferdige og løpsklare versjonen av Yaris WRC under et event i Helsinki. Vi var på plass og fikk også bekreftet fører line-upen for 2017-sesongen.

Det drar seg til for førere og team i WRC nå. Fredag denne uken går fristen for påmelding til kommende års Rally-VM ut, og fortsatt er noen kort åpne.

Gårdagens store nyhet var at Sebastien Ogier går til Ford. Dagens nyheter visste vi egentlig fra før, men vi hadde et lite håp om en overraskelse i form av Østberg eller Mikkelsen i Toyota. Håpet var virkelig ørlite, og det ble heller ikke noe av. Situasjonen for de to nordmennene er fortsatt uavklart. I alle fall for Mikkelsen. Mads Østberg skal visstnok ha hatt opplegg for neste år klart lenge. Vi vet dog ikke hva det er.

Stor ståhei på scena med både førere, sjefer og andre team-medlemmer under dagens presse-event.

Nylig ble det i alle fall bekreftet at førstefører for det nye WRC-teamet blir Jari-Matti Latvala. I dag gjorde Toyota dette offisielt og den tidligere Volkswagen-føreren rakk akkurat frem til hjemlandet i tide for å gå på scenen sammen med bilen. Han kom direkte fra testing.

-Karrieren min startet i en Toyota AE86, og mitt første WRC-løp i 2003 ble kjørt i en privat 99 Corolla WRC i 2003, sa Latvala. -På mange måter føles derfor dette som å komme hjem. Jeg er veldig glad for å kunne være en del av Toyota Gazoo Racing WRC fra starten av og føler meg heldig som kan ta del i dette.

Juho Hänninen er andrefører og signerte allerede tidlig i høst. Finnen har ikke det helt store resultatene å vise til, men han har vært ledende testfører på Yarisen siden starten av, og jeg tror nok det denne innledende sesongen er svært viktig for den videre utviklingen av bilen at han er med å kjører alle løpene.

Så trodde vi at Esapekka Lappi skulle være fast tredjefører (teamene kjører med tre biler hver neste år og trenger ikke nominere de to som skal ta fabrikks-poeng). Istedet, og dette kom faktisk litt overraskende på meg, skal han kjøre utvalgte runder med oppstart til våren. Og han skal teste og utvikle. Sånn rent personlig, vil jeg si at det er nettopp Lappi jeg har mest tro på av disse førerne. Kanskje ikke i år, han trenger mer erfaring, men ganske snart.

Hvorfor det ble slik er det ingen som har svart på, men etter hva jeg har forstått er det utfordringer med å få ferdig en tredje løpsbil før til våren. Tipper noe av årsaken ligger der.

Førstefører Latvala, andrefører Hänninen, tredjefører Lappi og teamsjef Mäkinen

Så var det bilen. Den har vi skrevet om før – Yaris WRC ble vist på Paris-utstillingen i høst. 

Teamsjef Tommi Mäkinen har stor tro på bilen, men innrømmet også mellom linjene at det finnes potensiale til forbedring. Ikke så rart – du kan teste deg ihjel, men du vet egentlig ikke hvordan du ligger an før du er i en løps-situasjon.

-Yaris WRC er en vel-designet bil med utrolig potensiale, sa Tommi. -De nye reglene tillater betydelig større frihet med tanke på utvikling. Selv om vi har igjen å utnytte alle disse, kan vi si at bilen er svært rask og at den er driftssikker. Jeg gleder meg til å se hvordan vi gjør det i konkurranse-situasjon.

Koei Saga (nest-sjef i teamet), Latvala og Mäkinen

Så får vi se hvordan det går når Rally Monte Carlo drar i gang i slutten av januar. Skal jeg tippe, vil jeg si Yarisen vil komme til å trenge et års tid på seg for å bli blant de beste. Med unntak av Volkswagens inntreden for noen år siden, har aldri noe nytt team kommet rett inn i WRC og vunnet fra starten av. At fører-lineupen er hel-finsk er litt rart, men kanskje, og dette er ren tipping fra min side, tyder det på at man forventer å bruke mye energi på videre utvikling og testing det kommende året, og at disse førerne kommer godt inn der. Vi venter i stor spenning og tror kommende WRC-sesong vil bli en av de beste på veldig lenge!

Teknsike data:
Motor: 1 600 ccm R4 med turbo og direkte innsprøytning.
Effekt: 380 hk
Dreiemoment: 425 Nm
Turborestriktor: 36 mm.
Girkasse: 6-trinns hydrualisk
Kraftoverføring: Firehjulsdrift med mekaniske differensialer foran og bak. Aktiv midt-diff med justerbar kraftfordeling.
Hjuloppheng: MacPherson foran og bak
Servostyring: Hyadraulisk tannstang
Bremser: 300 mm for grus, 370 mm for asfalt. Luft og vannkjøling.
Utvendige mål: Lengde 4 085 mm, bredde 1 875 mm, høyde justerbar.
Minimumsvekt: 1 190 kg.

Der har du et speil utenom det vanlige – et forlenget element i den voldsomme skjermbredderens aerodynamikk.

Ingen slår Yaris WRC på bakvinge

En av de mest ekstreme bakendene på en rallybil siden Gruppe B?