Hjem Klassikere Adventskalender: Våre 24 småbilfavoritter. 12. desember: Fiat 127

Adventskalender: Våre 24 småbilfavoritter. 12. desember: Fiat 127

Av Redaksjonen

Det har vært merkverdig lite Fiat i adventskalenderen så langt. Kanskje sparer vi det beste til slutt?

I dag skal vi i alle fall snakke om en bil som i sin tid satte en standard veldig mange nye biler fortsatt bygges etter den dag i dag.

Du husker kanskje vi snakket om Autobianchi A112 og Primula tidligere i kalenderen? Vi er altså på slutten av 60-tallet og man begynte å forstå at biler som skal være rimelige, praktiske og lettkjørte, burde ha motoren foran og trekk på forhjulene.

Det man ikke helt hadde kommet frem til ennå var hvordan denne konfigurasjonen skulle bygges opp. Renault var jo et av merkene som var tidlig ute med forhjulsdrift, men det tok mange år før de skjønte at motoren burde sitte på tvers og ikke på langs. Ikke bare stakk langsmontert motor, med girkasse montert foran, av med masse plass – du fikk heller ikke de gode vinteregenskapene siden vekten på forakslingen ble så lav.

Mini på sin side, hadde skjønt at motoren måtte sitte på tvers – det var imidlertid verre med girkassen. Siden de fleste, inkludert Mini, trodde det var superviktig at begge drivakslingene var like lange, havnet altså girkassen på den britiske stolthet under motoren.

Det funket jo, men i dag skjønner vi at det ikke er ideelt. Det var her Autobianchi kom inn. Den hadde motoren på tvers og girkassen på siden av motoren. Drivakslingene var like lange, og det viste seg å funke finfint.

A112 var forsåvidt en suksess, men det var Fiat 127 som virkelig viste verden hvordan ting skulle gjøres. Nesten 3,8 millioner eksemplarer ble bygget av 127 i Italia. I tillegg kommer rundt tre millioner til – bygget i Argentina, Brasil eller som Seat (det spanske merket produserte opprinnelig Fiater på lisens).

Med MacPherson hjuloppheng foran og kombi-karosseri, har du plutselig oppskriften på hvordan småbiler og kompaktbiler skal lages. Plukk hvilken som helst av dagens modeller: Golf, Fiesta, Polo, Astra, Auris – just name it: Alle blir bygget på denne måten.

For de med bilinteresse ut over det vanlige er det ingen overraskelse at mange av historiens viktigste nyvinninger på bilfronten kommer fra Italia. Det meste fra doble overliggende kamaksler, skivebremser og selvbærende karosseri til superbiler, flerbruksbiler og robotisert produksjon stammer fra dette landet. Fiat 127 passer fint inn i rekken.

Men det var ikke bare måten Fiat 127 var konstruert på som satte nye standarder for alt fra økonomi og plass til lettkjørthet og sikkerhet. Bilen var kjempekul å kjøre.

-Fiaten har med stor margin de beste kjøreegenskapene. Den går til angrep på svingene med stor entusiasme og oppfordrer til hard kjørestil, står det i en britisk test hvor 127 møter Polo og Renault 5 fra samtiden. -Her er det bare én uforglemmelig småbil. Den er kanskje minst av de tre, men følelsen og responsen er så god at den får selv Mini til å fremstå som uferdig.

127 kom første med en 850-basert 0,9-liters motor som var ganske gammeldags, men senere dukket en 1 049-kubikker opp med 50 eller 50 hester og langt bedre humør. Toppmodellen 127 Sport kom med en 1,3-liter på 75 hestekrefter. 0-100 gikk på rundt 13 sekunder og topphastigheten var på 160 km/t. Ikke mye i dag, men kjapt i sin tid, og nokså merkbart i en tynnplåta lettvekts-tass som dette.