Av Vegar Bjørge
Så kommer bil nummer to fra Jaguar, som verken er en sportsbil eller en luksussedan. Suksessen med F-Pace gjør at SUV-segmentet må utforskes videre. Og Jaguar gjør det ikke på den enkle måten. De skal bli best i et segment alle snart behersker bedre enn Tru. Sportslige egenskaper som likevel fremhever fordelene en SUV har, og i tillegg skal se ut som noe helt annet. Hemmeligheten ligger kanskje i den virtuelle verden?
Den nye modellen skal vises frem på en virtuell måte. Og mens du sitter med alt mulig av tekniske dubeditter koblet til en hodetelefon, får du være med på oppbygging av den virtuelle bilen mens du er plassert i førersetet. Kanskje det til og med er muligheter for en virtuell prøvekjøring? Stilig og en smak på fremtiden. I-Pace er virkelig og står på bilutstillingen i Los Angeles.
I-Pace Concept er elektrisk bil med mye sport og lite SUV. Den skal gjøre sprinten til 100 på litt over 4 sekunder takket være ytelser på 400 hk og 700 nm. Batteriet har en kapasitet på 90 KWh og I-Pace skal kunne gå 500 km mellom hver lading. Man lader batteriet fullt i løpet av to timer, og til 80 % i løpet av 90 minutter. To elmotorer koblet til hver sin aksling, skal stå for komfortabel fremdrift og god fremkommelighet.
Jaguar lover design vi ikke har sett makent til, og teknikk for morgendagens biler.
«I-Pace Concept representerer neste generasjons elbildesign. Designen er nytenkende og dramatisk med et vakkert interiør – resultatet av ekte Jaguar DNA, elektrisk teknologi og moderne håndverk», forteller Ian Callum, sjefsdesigner hos Jaguar.
To touchskjermer dominerer instrumenteringen, og det meste kan styres fra 5,5″ og 12″ skjermer. I-Pace har Jaguar’s seneste versjon av infotainmentsystemet InControl Touch Pro. De har fylt kupeen med LED-belysning som skal gi en «fantastisk visuell effekt». Selvfølgelig er materialvalget i interiøret av utsøkt kvalitet, slik man er kjent med hos Jaguar.
Jaguar I-Pace får debut på årets bilutstilling i Los Angeles, og er klar til kunder i løpet av 2018. Er dette en ny Norgesfavoritt?