Av David K Andersen
Insignia har hengt med noen år nå og snart skal teppet trekkes av etterfølgeren. Den kan bli en design-vinner.
Foreløpig vet vi ikke all verden: 9 cm lenger akselavstand, 5 cm lenger totalt, 1 cm bredere, 3 cm lavere og vektreduksjon på 175 kg.
Setter vi det hele sammen, får vi likevel et inntrykk av hvilken retning Opel tar med denne bilen. At den skal hete Grand Sport gjør at vi skjønner sedan-utgaven kommer til å få en mer coupé-aktig og sportslig stil. Tenk BMW 6-serie med fire dører, Audi A7, Mercedes CLS, så skjønner du hvor det bærer.
Målene vi har fått oppgitt, styrker sammen med spionbildene inntrykket. Lenger, lavere og med kortere overheng.
Opel-sjef Dr. Karl-Thomas Neumann avslører dessuten bilens insprirasjon: – Navnet; Opel Insignia Grand Sport, sier alt. Det
gjenspeiler dynamikken i Monza Concept samtidig som den trekker linjene tilbake
til Opels fantastiske klassikere; Kapitän, Admiral og Diplomat. Vårt nye
flaggskip kombinerer eleganse, lavere vekt og sportslighet, resultatet er en
svært attraktiv kombinasjon.
Ikke uventet bygger Insignia Grand Sport på en ny plattform, og Opel forsikrer at bilen i tillegg til å by på sportslige kjøreegenskaper, fortsetter merkets satsing på høyt utstyrsnivå med mange moderne løsninger, spesielt innenfor «connectivity».
Om motorer og kraftoverføring vet vi foreløpig ikke noe, men kanskje dukker den nye automatkassen med 9 gir opp i Insignia først?
Bilen kommer til å vises på Genevé-utstillingen i mars, og antakelig være på plass i Norge en gang etter sommeren 2017.