Av David K Andersen
Det er i dag klart at Nissan, som vi vet har vært på vei inn i Mitsubishi Motors, nå blir største aksjonær.
Med dette oppkjøpet, vil Nissan eie 34 prosent av Mitsubishi Motors og dermed være største aksjonær.
Mitsubishi vil nå bli en del av den eksisterende alliansen mellom Nissan og Renault, så vi kan i fremtiden forvente plattformdeling, utviklingssamarbeid, deling av drivlinjer, felles fabrikker og så videre.
Selv om Mitsubishi er et merke som selger godt i Norge, har de slitt på en del andre markeder. Det er ikke så mange land hvor avgiftene er slik at ladehybrider i produktsortimentet er ensbetydende med suksess.
Takket være rimelig suksess med ASX og Outlander jevnt over, har merket solgt greit på verdensbasis, men det er ikke lenge siden ryktene florerte om at Mitsubishi kom til å trekke seg ut av USA, og til og med kanskje legge ned produksjonen av biler. Selskapet holder jo på med en hel del andre ting også, så bilproduksjon er bare en liten del av det hele.
Mitsubishi Motors opplevde kraftig fall i aksjekursen i april i forbindelse med avsløringen av utslippsjuks og innrapportering om for lave forbrukstall. Dette gjaldt kun biler for det japanske markedet.
Fordelen for Nissan og Renault, er naturligvis tilgangen til plugin-in hybridteknologien. På dette feltet er Mitsubishi langt fremme og av de beste i verden.
Mitsubushi viste nylig GT-PHEV Concept på Parisutstillingen. Bilen viser veien videre slik Mitsubishi ser den, og ikke minst har den en ny generasjon ladehybrid-system med blant annet batteri på hele 25 kWt. Det er grunn til å tro at Mitsubishi har potensiale til å være ledende på denne fronten en god stund fremover.