Av David K Andersen
Det er ikke så ofte vi opplever etableringen av et nytt bilmerke, men det gjør vi nå. Lynk & Co har slektskap til Volvo og vil kanskje bli den første bilen ferdigtilpasset bildeling fra fabrikk.
Som du kanskje har lest hos andre i dag, er en av greiene med bilen at den alltid skal være på nett. Det er greit nok, og ingen nyhet i seg selv. Det som er mer interessant, er at bilens digitale system er ferdig tilpasset tredjeparters inntreden. Tenk Appstore i bilversjon.
Ved å være «på» hele tiden og dessuten kunne låses opp og kjøres via en digital nøkkel (altså ikke en fysisk gjenstand), ligger alt til rette for at den kan bli bilenes Airbnb. Bildeling på neste nivå med andre ord.
Lynk kommer til Europa i 2018 og klarer de å være først ute med denne biten, kan de komme godt i gang fra starten av.
Det er kinesiske Geely, som også eier Volvo, som står bak det nye merket. Mens Volvo er i ferd med å etablere seg fullt ut i premiumsegmentet, kommer Lynk til å plassere seg mer folkelig.
Teknologi, drivlinjer og plattformer kommer til å deles med Volvo, og denne første kompakte SUVen vi ser her, men navnet 01, bygger på CMA-plattformen. Ikke i produksjon ennå, men den kommer med nye 40-serien om ikke lenge.
Både fullhybrid og ladehybrid blir tilgjengelig på den, så det kan vi også regne med Lynk får. Motorene blir 1,5-liters treere og 2-liters firere.
Utseendet er det Volvos designlegende Peter Horbury, mannen som tok Volvo fra 850 til S80, som står bak. Fra bildene å dømme er det lite å hoppe i taket for, men den ser jo ikke så gal ut. Kanskje kunne man vært litt mer crazy når man først skal lage et nytt bilmerke?
I 01 ser jeg slektskap til kommende Volvo 40-serie både utvendig og inne, men også Porsches SUVer, Renault og Dodge.