Av David K Andersen
Det er på ingen måte offisielt for Opel sin del, men en amerikansk bilvisning denne uken gjør konklusjoner enkle å trekke.
Opel Astra går så det suser, også her i Norge. Om elektrifiserte biler i kompaktklassen ses bort fra (ikke tilgjengelig på Astra), er dette den nest mest solgte i sin klasse her i landet nå. Etter Golf.
Astra er en god allrounder som egentlig ikke har noen spesielle svake sider. Det eneste er kanskje automatkassen. Den har i dag 6 gir og er særdeles myk og fin i vanlig kjøring. Blant de beste sånn sett. Samtidig føles den ikke spesielt moderne. Den girer ikke like raskt og presist og tar bort litt av kjørefølelsen når det går fort på svingete veier.
Dette forandres neste år. Da kommer Astra med en ny 9-trinnsautomat. Tidligere i uken viste nemlig Chevrolet sin Cruze hatchback for amerikanske journalister. Det er i prinsippet en Opel Astra.
For amerikanerne var den store nyheten med dette for det første at de får en kombiversjon av bilen som til vanlig bare selges som sedan der. Og så får de 136-hesters dieselen vi kjenner her i Norge. Sammen med 6-trinns manuell kasse. I USA er det superkult og ettertraktet. Så forskjellige kan vi altså være. De har vel kommet over den store fascinasjonen med automat og funnet ut at det faktisk er morsommere å kjøre bil når man girer selv. Støttes.
Men når var det ikke det som var poenget. Den tredje nyheten med Cruze er nemlig at den kommer med en ny 9-trinnsautomat. Vipps kan vi med ganske stor sikkerhet anta at den også kommer til Europa.
Vi vet ikke så mye om girkassen, men GM og Ford har et nytt samarbeid om automatkasser. Det vil si, vi har visst om det siden 2013, men det første resultatet har nå kommet i Camaro i form av en 10-trinns automat.
Greia er at samarbeidet omfatter utvikling og produksjon av en 10-trinns automat for bakhjulsdrevne biler og en 9-trinns for forhjulsdrevne. Sistnevnte har vært langt mindre omtalt, men det ser ut til at den skal debutere i Chevy Malibu nå ganske snart.
Om det er denne som havner i Astra og andre Opeler eller om det er en annen automatkasse igjen, vet jeg ikke. Men sannsynligheten for at det er denne er stor. Isåfall vil vi helt sikkert etter hvert se en lang rekke Opel og Ford med 9-trinns automat også her i Norge.