Av David K Andersen
Enda bedre kjøreegenskaper, bedre støydemping og oppgradert informasjonsflyt er stikkordene når Mazda 6 oppdateres for 2017.
Den populære familiebilen fra Mazda er viden kjent for å være proppfull av kjøreglede. Det ryktet har ikke Mazda tenkt å gi slipp på med det første, de lanserer nå G-Vectoring Control (GVC).
De som følger med skjønner med en gang de hører ordet «vectoring» at det dreier seg om kraftfordelingen mellom høyre og venstre side. Blant annet har nye Ford Focus RS et helt spesielt system som kan gi det ytterste hjulet mer kraft ut av svingene uten å bremse det innerste. Bilen styrer dermed bedre og understyring hindres.
Nøyaktig hvordan Mazdas nye system virker i praksis vet vi ikke ennå, men det som er veldig spesielt med GVC, er at det utfører denne fordelingen av krefter mellom forhjulene basert på vinkelen på rattet. Den er først i verden med dette, og i praksis betyr det at det ytre hjulet vil få mer kraft når du har styrt inn i svingen og siden gir på ut av den. GVC gir integrert kontroll over motor, gir og chassis, sier Mazda.
Det er også jobbet med dieselmotoren. Den får noe de kaller DE Boost Control som sørger for bedre og mer presis kontroll av turboens ladetrykk og dermed bedre gassrespons.
For å redusere støy, har Mazda dessuten montert en ny type foring mellom stempel og råde som reduserer den typiske bankelyden dieselmotorer har på lavt turtall. Ved siden av optimaliserte innsprøytnings-sekvenser, skal motoren ha blitt betydelig mer raffinert.
Støyisoleringen er også generelt forbedret med tykkere glass i sidevinduene for å redusere vindstøy, og bedre dørpakninger, lydisolerende materialer og mer kompakte paneler.
Innvendig får Active Driving Display bedre oppløsning og farger og du har et nytt TFT-display på 4,6 tommer til kjørecomputeren. Ergonomien i rattet er dessuten ny, og det kommer også med varme.
Skiltleser og skifte fra laser til kamerabasert autobrems avslutter informasjonen Mazda så langt har sluppet.
2017-modellen vil komme med 2-liters bensinmotor på 145 hk med manuelt gir, 165 som både manuell og automat, samt 192 hk (2,5) med automat. 2,2-liters dieselen kommer mer 150 hk og manuell eller 175 hk og automat.