Av Vegar Bjørge
Renault er kjent for å lage noen av verdens beste sportsbiler av sine mer vanlig produksjonsmodeller. Slik har det lenge vært med både Clio og Megane. Renault Sport er fortsatt med på utviklingen av R.S, og årets modell er råere enn noen gang. Clio R.S gir føreren muligheter som er unike for segmentet.
Det er muligheter for 3 chassis valg. Sport er for de som ønsker en mer standard utgave av råtassen. Her er det 200 hk til rådighet og man kan velge mellom 17″ eller 18″ lettmetall felger.
Cup-chassis gir en fin kombinasjon mellom bane og vei. Her er 18″ lettmetall felger standard og motorytelsen er den samme som for Sport.
Trophy-chassis er for de med ambisjoner om å være konge på banetreff. Her er 18″ lettmetall felger standard sammen med et effektuttak på 220 hk. Man har også valgt å senke bilen med 20 mm fram og 10 mm bak. Om ikke dette skulle gjøre bilen spesiell nok, kan den også utstyres med et sports eksosanlegg fra Akrapovic, som gir både bedre lyd og noe skjerpet akselerasjon.
Sprinten til 100 går unna på 6,6 sekunder mens toppfarten er 235 km/t. Dette gjelder for Trophy-utgaven. Clio R.S leveres med utstyr som Launch Control og R.S Drive-system som gir sjåføren muligheter til å velge mellom kjøremodusene Normal, Sport og Race. Renault Sport har som nevnt vært med å utvikle bilen, og man har lagt ned mye jobb i å gjøre den så lettkjørt som mulig, både på bane og vei. Nå gjenstår det å se om denne vil dukke opp hos importøren i Norge. Hvis mulig skal vi selvfølgelig teste den!