Av David K Andersen
Vi var på avdukingen av Toyotas nye kompakte crossover i Genéve tidligere i vår. I dag har Toyota åpnet dørene så vi kan se interiøret også. At det skulle bli like spenstig som utsiden hadde vi ikke trodd.
Toyota pleier tross alt å være litt forsiktige med design og stil. Men ikke denne gangen. Sjefdesigner Kazuhiko Isawa sier at C-HR gir Toyota en kraftfull tilstedeværelse i crossover-segmentet, noe han har helt rett i. -Derfor har vi gjort den unik; med sin egen personlighet og full av originalitet, avslutter han.
C-HR står for Coupé High-Rider og er en god forkortelse selv om bilen ikke er vakker som en klassisk coupé. Noe som for den delen hadde sett helt dumt ut. Denne er derimot temmelig tøff og jeg kan ikke se at noen annen i klassen er tilnærmet like «crazy» i designen som C-HR.
Toyota ønsker nå å tiltrekke seg yngre kjøpere, noe som ikke nødvendigvis er så lett med crossover – dette er også svært populære biler blant de som begynner å nærme seg pensjonsalder og ønsker noe som er enkelt å komme ut og inn av og har god sikt. Derfor tror jeg det er veldig lurt at designen er dratt så langt som den er – C-HR utstråler masse ungdommelighet og energi.
Men over til det nye denne gangen: Interiøret.
Den 8 tommer store infotainmentskjermen er det første man legger merke til. Den dominerer hele interiøret og jeg synes det er skikkelig kult. Alle er sikkert ikke enig, jeg har forstått på dere som leser Bil og Motorbloggen at mange synes en skjerm som er helt integrert i dashbordet er finere. Det får bli opp til hver enkelt å avgjøre. Men i denne bilen, som skal være litt crazy og annerledes, er dette perfekt. I alle fall i følge meg.
Du kan forresten styre et JBL lydanlegg på 576 Watt med 9 høyttalere, inkludert JBLs nye og patenterte «horn tweeters», via skjermen. Sistnevnte er plassert i a-stolpen. Blant høyttalerne er forresten også 2 subber foran på 17 cm og én på 19 plassert i et dedikert rom på 10 liter bak. Jeg gleder meg til å høre lyden i dette anlegget – skal vi kanskje få en lydmester ala Lexus blant mer folkelige merker?
Toyota sier interiøret har «lagdelt arkitektur». Inntrykket man ønsker å formidle er at de ulike panelene er montert utenpå hverandre – du ser det tydelig på bildet over. Ganske kult i en røff bil som dette.
Legg også merke til at dashbordet er førerorientert – det er vridd mot føreren slik BMW en gang ble kjent for. Hvem med litt bilinteresse synes ikke litt cockpitfølelse er kult?
Instrumentene ser ut til å være mer tradisjonelle med to klokker og et informasjonsdisplay i midten. Men grafikken er spesiell. Merk også det blå gjennomgangstemaet blant annet i listene.
En del av bryterne er formet som diamanter – et gjennomgangstema og en inspirasjon designerne har brukt utvendig og som altså går igjen inne.
C-HR kommer foreløpig med to mulige drivlinjer. Den ene kjenner vi fra nye Prius og er med andre ord hybrid. Ikke ladbar, men til gjengjeld av siste generasjon fullhybrid som hittil har vist seg oppsiktsvekkende sparsommelig på drivstoffet montert i Prius. C-HR skal som hybrid ha et blandet forbruk på bare 0,37 liter pr mil.
Du vil også få bilen med Toyotas fine nye 1,2-liters bensinmotor på 115 hestekrefter. Høres ikke all verden ut, men dette er virkelig en fin liten turbomotor som sammen med 6-trinns manuell girkasse kan gjøre crossoveren temmelig kul å kjøre. De fleste nordmenn kommer sikkert til å satse på hybriden, men jeg håper noen velger turbomotoren også – den kan levere mer direkte kjørefølelse for den som bryr seg om den slags.