Tekst og foto: David K Andersen
Forventningene til nye Giulia er enorme. Alfa er tilbake med en skikkelig kjøremaskin med bakhjusldrift og det hele – siktet er innstilt mot 3-serien, C-klasse, A4 og XE. I dag kom de norske prisene.
Lanseringen har vært utsatt en rekke ganger men nå nærmer det seg endelig. De første journalistene har allerede prøvekjørt, og lovordene rundt sportsedanens egenskaper har ikke latt vente på seg – dette skal være en ekte kjøremaskin.
Vi er ikke blant dem ennå, men har sett og sittet i bilen ved et par anledninger og selv dét imponerte – interiøret har ikke bare flott design med særpreg, vi opplevde materialkvalitet og soliditet på nivå med konkurrentene.
I midten av august vil de første bilene være på plass i Norge, og med attraktive priser tror vi faktisk denne modellen kommer til å selge bra. Det er mange Alfafantaster i Norge og de har ventet lenge på denne bilen. Dessuten tror vi den kommer til å appellere også til andre kjøpegrupper – er du opptatt av stilig design eller kanskje bare vil skille deg ut blant gatas Tesla- og BMW-stand, er Giulia et spennende alternativ.
Rimeligste versjon starter på 388 800 kroner. Den får en 2,2-liters diesel på 150 hestekrefter, manuell girkasse og greit utstyr. Startknapp i rattet, cruise, regnsensor, autobrems, DNA (valg mellom ulike kjøremodus), infotainment med 6,5-tommers skjerm og betjeningshjul i midtkonsollen og mer.
Samme motor/gir i neste nivå men med 180 hk koster 418 800. Da følger delskinn, to-tonet dashbord, dørlister i aluminium, 17-toms alufelger og dobbelt eksospotte med. Samme men med 8-trinns automatgir koster 453 800 kroner. 0-100 klares på fine 7,1 sekunder med denne kombinasjonen – bilen skal veien under 1 400 kg.
Den kanskje mest interessante versjonen for oss bensinhoder er 2-literen på 200 hestekrefter. Motoren er noe lettere enn dieselen så balansen i bilen blir enda bedre. 0-100 km/t går på kjappe 6,6 sekunder. Prisen på 476 000 kroner virker dermed attraktiv. Dessverre (i alle fall for de mest ihuga entusiastene), kommer denne bare med automatgir.
Quadrifoglio med 510 hestekrefter er mildt sagt en råtass. Så koster den også 1 158 800 kroner. Det er med manuelt gir. Med automat tilkommer 35 000. Mye penger, men rimeligere enn flere av konkurrentene og den har dessuten mer utstyr enn modellene over. Og den er ifølge de som har kjørt den på fullt nivå hvis ikke høyere kjøremessig.