Av Vegar Bjørge
BMW er i vinden som aldri før og man får biler i alle størrelser, og til så og si alle formål. X1 har vært med oss noen år, og når BMW valgte å oppgradere bilen droppet de bakhjulstrekk, og lot den få spinne på framhjulene i stedet. I tillegg har de gjort plassen generøs i den lille SUVen. Vi tok en tur for å finne ut om trekk foran suger, og om plassen er tilstrekkelig.
Design
Men la oss starte med det som vi først ser. Utvendig kan det være vanskelig å skille en X1 fra X3. Noen forskjeller er det men man må se litt nøye før man kan skille de fra hverandre. X1 har blitt større uten å se alt for stor ut, den har blitt mer moderne og går forbi X3 på dette punktet, og sportseligheten kan man også ane at er der, en plass bak linjene. For det er linjer man legger merke til i kurvene. Den er mer stram enn rund, stilig og moderne selv om den også kan oppfattes som litt traust. Fronten er spesielt vellykket og BMW har funnet en formel de ikke trenger å forandre på. Med M-utstyr gjør den seg ekstra bra.
Innvendig er det ikke så mye nytt å melde. Her kjenner man seg fort igjen og BMW ønsker en tydelig identitet på bilene sine. Spennende kan man ikke si interiøret er, kjedelig kan kanskje være mer dekkende. Likevel er det elegant og man finner seg godt til rette. Kvaliteten er det heller ikke noe å si på og materialer er valgt med omhu. Testbilen hadde lyst skinn og mørke detaljer i interiøret. Infotainmentskjermen er et stort pluss og jeg liker liggende skjermer bedre enn stående. Hos BMW er den også lett å lese selv i sterkt sollys.
Plass
Kompaktbilen X1 er stor. Den er så stor at jeg funderer på om man trenger X3? Foran sitter man godt og både stol og ratt har gode justeringsmuligheter. For noen kan setene virke harde, men dette er typisk BMW som ønsker mer sport enn komfort. Sidestøtte og lårstøtte er som vanlig på plass. Rattet er forresten behagelig å holde i passe stort og tykt.
Baksetet er likevel det som imponerer best, og som voksen sitter man nærmest som en konge. Her kan man tilbringe lange turer uten å få klaustrofobi, takket være både beinplass, hele 56 cm, og skulderplass. Bredden gjør at 3 voksne også får det greit ved siden av hverandre. Midtposisjonen er likevel ikke noe å trakte etter, men mine 3 barn kranglet faktisk om den posisjonen. Baksetene kan også flyttes i lengderetning for å gjøre bagasjeplassen større.
Og bagasjlassen bør vel være liten, tenker kanskje du. 505 liter med alle setene i bruk er ikke gigantisk, men det holder til de fleste gjøremål. Man kan også legge ned setene i 40/20/40, som gjør bagasjerommet fleksibelt, også når man er avhengig av å ha personer i baksetet.
Kjøreegenskaper
BMW X1 er mer komfortabel enn sportslig, og det er slik man vil ha en SUV. Likevel er det få i klassen som kjører bedre enn BMW sin minste SUV. På dette området er den på nivå med de større BMWene. Likevel er den kanskje litt skuffende når man kjører aktivt. Det er ikke helt den samme responsen i styringen, chassiset er ikke helt med på samme måte som man er vant til og motoren i denne X1 er litt for begrenset. Men X1 oppleves likevel som kvikkest i klassen. Er det likevel litt forskjell når man går over til drift foran?
Motor og girkasse
Nå begynner det å bli en god del år siden jeg kjørte BMW med manuell kasse, og jeg funderer egentlig på om BMWeiere trenger noe annet valg enn automatkassen fra ZF med 8 gir. Fantastisk både i comfort og sportmodus.
Motoren er en diesel på 2,0 liter og 150 hk. Ikke veldig mye i en slik bil, men man har så det rekker til komfortabel kjøring. Motorkarakteristikken forandrer seg også etter hvilket kjøreprogram man velger, og Sport-programmet er ganske mye rapperer enn Eco Pro-programmet. For det meste vil man nok pendle mellom den mest økonomiske innstillingen og Comfort.
Brukervennlighet
Har du brukt infotainmentsystemet i en BMW så kjenner du de alle. Lett å lære seg og moderne. Det skiller seg ikke nevneverdig ut i forhold til andre produsenter, men oppleves mer moderne enn noen sinne. Selvfølgelig har du fortsatt en del knapper og hjul, men disse har stort sett sittet på samme plass i lang tid, og man merker hvor automatisk ting blir gjort i X1.
Pris og økonomi
BMW X1 er ingen billig bil og starter på 382 600 kroner. Man har mange motorer å velge mellom i tillegg til utstyrsvariantene xLine, Sport Line og M Sport. xLine har litt mer offroadstuk enn de andre sportslig utformede variantene. I tillegg til utstyrsversjon og motorversjon skal man også velge om man ønsker framhjulsdrift eller firehjulsdrift. På toppen av dette må man også velge automat kasse eller manuell kasse. De aller fleste går for automat kassen, og det skjønner jeg godt. En ferdig utstyrt X1 ender fort rundt en halv million kroner, og det er ganske mye penger for en relativt liten bil.
Gjennkjøpsverdien er forventet høy på modellen, og derfor er det også en del som velger å lease X1 noe som blir ganske gunstig. X1 av nyeste modell kommer til å være et lukrativt salgsobjekt, ettersom størrelsen er bra, kvaliteten høy og man får en bil som også ser tøff ut. Bruktbilkjøperne kommer til å stå i kø. Det er i hvert fall mitt tips.
Konklusjon
BMW X1 er stor nok som familiebil og har egenskaper familien setter pris på. Bagasjerommet er lettlastet og har 40/20/40-deling, som gir muligheter for en fleksibel pakking. Kjøreegenskapene er i toppklasse og gir komfort få andre i klassen kan matche. Jeg kan ønske meg litt mer effekt enn dieselmaskinen på 150 hk gir, men den fungerer ganske godt i hverdagen. Kvalitetsfølelsen er bra og skinnesetene i testbilen er av den lekre sorten. Prisen blir noe høy og man må betale dyrt for ekstrautstyr, men dette er BMW-eiere vant til så noe stort minus er det kanskje ikke….