Av David K Andersen
Amarok ble ikke uventet en populær pickup etter at Volkswagen tok opp kampen med japanerne i 2011. Nå er det tid for facelift.
Og det trenger den kanskje, konkurrentene står klare med nye modeller hele gjengen – her må man henge med.
I starten av mai kunne VW melde at oppdaterte Amarok blir tilgjengelig med V6 diesel – en 3-liter på 225 hestekrefter og 550 Newtonmeter. Med høyere utveksling på de øverste girene både i 8-trinnsautomaten og den manuelle kassen, kan man se frem mot lavere støynivå i høyere hastigheter. Den sekssylindrede motorens mer raffinerte gange vil også bidra til å heve komforten.
De utvendige endringene er begrensede, men merkbare. Det er imidlertid på innsiden forandringene synes best og antakelig også merkes mest. Dashbordet er nytt og har fått en mer firkantete utforming. Det ser utvilsomt mer moderne ut en før, vi håper VW samtidig har byttet ut en del hardplast med mykere materialer, men det sies det foreløpig ikke noe om.
Et forbedret infodisplay mellom instrumentene er på plass og infotainmentsystemet er oppgradert – integrasjonen med Smart-telefonen din skal ha blitt bedre og gir nå flere muligheter. Det sies imidlertid ikke noe om tilgjengeligheten for Apple CarPlay eller Android Auto. Et system som bruker håndfri-systemets mikrofon til å plukke opp hva folk i bilen sier og spille det av i høyttalersystemet skal lette kommunikasjonen mellom de som sitter foran og de i baksetet – nye Touran har for øvrig samme system.
Den nye bilen blir mulig å utruste med «ergoComfort»-seter som er spesielt utviklet for å levere komfort og støtte i toppklasse for de som bruker mange timer i bilen. Setene er 14-veis justerbare og kan leveres i Nappa-skinn. De er dessuten godkjent av AGR (en tysk organisasjon for rygg-helse), og om noen skulle lure på hvor de har sett den bokstavkombinasjonen før, er det på Opels glimrende stoler. Er Amaroks like gode, kan pickupkundene se frem mot sittekomfort i særklasse.
Nye Amarok er på plass i Norge i september. Da må den takle konkurranse fra ny Mitsubishi L200, ny Nissan Navara, kraftig oppdatert Ford Ranger og ikke minst en helt ny Toyota HiLux som slår Amaroken til Norge med en måneds tid. Vi skal følge opp pickupene ut over sommeren her på Bil og Motorbloggen og er snart klare med tester av både Navara og Ranger. Amarok skal vi kjøre og fortelle om så snart det lar seg gjøre!