Av David K Andersen
Store nyheter fra Sverige i dag. Volvo har presentert sin fremtid i kompaktklassen. Design og teknologi overrasker.
I verdenssammenheng er Volvo en liten bilprodusent, de solgte litt over en halv million biler i fjor. Men de er på oppadgående, og dessuten: De tjener penger. Hele 6,6 milliarder svenske kroner lød overskuddet i fjor på. Det finnes ingen som helst tvil om at retningen svenskene har tatt er en fulltreffer. Nå legges midlene ned på kompaktklassen og i dag viste Volvo hva de holder på med – imponerende saker. Dette er nyheter og teknologi selv verdens største bilprodusenter ikke har kommet med ennå.
Bilen du ser på bildet over er det vi antar er den nye XC40 – en kompakt premium-crossover. På bildet under ser du det som kanskje blir S- eller V40 Cross Country?
Jeg har lyst til å snakke litt om design først. Legg merke til linjer og profiler. Alt er tydelig og skarpt, litt firkanta uten å være firkanta om du skjønner. Hva du og jeg mener om biler som ser slik ut, er sikkert forskjellig, men dette er virkelig interessant. Jeg tror nemlig vi er vitne til en ny trend mange vil ta etter.
Noe av det første jeg tenker på når jeg ser disse bildene er nye Audi Q2. Disse 40-konseptene fra Volvo har noe av det samme i seg. Bare følg med videre fremover – denne designretningen kommer vi garantert til å se mye av de neste ti årene. Den er røffere og tydeligere men også mindre klassisk vakker. Det er som om bildesignere har hatt de klassisk vakre skapningene fra italienske designhus i bakhodet og på et eller annet vis har vist et snev av dem i alt de har laget siden 60-tallet. Men så har de nå endelig revet seg helt løs – tatt SUV/Crossover-trenden helt inn, og tegnet med det som utgangspunkt istedet.
Men her er det mer nytt enn bare design. En ny plattform for kompakte biler debuterer med 40-serien. Den er på tidsriktig vis fleksibel og ikke minst tilpasset alt fra vanlig fossil-drevne versjoner til ladehybrider og rene elbiler. Jepp – disse bilene vil komme i ren elektrisk versjon.
Foreløpig vet vi imidlertid mest om lade-hybriden – Twin Engine på Volvospråk. Den får en ny tresylindret 1,5-liter som etter det vi erfarer er nært beslektet med VEA/DriveE-toliterne med bensin eller diesel vi har blitt kjent med de siste årene. T5 Twin Engine skal ha rundt 180 hestekrefter i bensinmotoren og opp mot 80 på toppen av det igjen fra en elmotor som får power fra et kompakt batteri på 9,7 kWt. Rekkevidden på bare strøm skal være opp mot 50 km, som vel er det eneste med dagens nyhet som ikke imponerer så veldig.
Volvo skal i tillegg ha en ny 7-trinns dobbeltclutch automatkasse på gang for CMA-bilene. Slike girkasser har som vi vet to clutcher – en for første, tredje, femte og sjuende gir og en for andre, fjerde og så videre. Det som er spesielt med Volvos versjon, er at mens bensinmotoren er koblet på den ene akslingen, skal elmotoren i hybriden være koblet på den andre. Mer direkte utnyttelse av energien skal være fordelen. Det blir spennende å se hvordan dette fungerer i praksis.
Bilene skal etter det vi forstår både komme med vanlig firehjuldrift, og med trekk på alle fire i form av elmotor på bakakselen.
Så mye mer vet vi ikke, Volvo har hatt et internasjonalt presse-event vi ikke var til stede på i dag, så jeg regner med du kan lese mer på for eksempel Autoblog.com ut over kvelden og morgendagen.
Er du blant dem som mener Volvo ikke har laget skikkelige biler siden 940, blir du muligens ikke imponert. Vi andre må bare bøye oss i støvet når vi ser hva svenskene har på gang.