Hjem Nyheter Nyheter: Spesialmodeller i Large for kineserne

Nyheter: Spesialmodeller i Large for kineserne

Av Vegar Bjørge

På Auto China 2016 i Bijing viser flere bilprodusenter forlengede utgaver av kjente og kjære europeiske modeller. Mens Volkswagen, Citroen, GM og andre kommer med egne modeller i Kina, velger premiummerkene en litt annen strategi. Kineserne kjøper Audi, BMW og Mercedeser som er like de vi får kjøpt, men det er noen unntak. Lange sedanmodeller har alltid vært foretrukket i Midtens rike og derfor kommer nå Audi A4 L.

Bilen bygger på siste utgave av Audi A4 og som David K Andersen kunne konstatere da han var å kjørte nye A4 så overrasker ikke utseendet nevneverdig. Likevel har noe skjedd med proposisjonene da bilen har fått noen ekstra centimeter mellom hjulparene. Dermed måler den 291 cm mellom akslingene og lengden har blitt strekt til 481 cm. Den ser ikke lenger like kompakt ut som standard A4, men er likevel ganske diskret selv med den økte lengden. Audi har valgt å legge inn litt krom både i front, på sider og i bakenden, og dermed øker også luksusfølelsen noe.

Man får bilen med den nye 2,0 TFSI motoren på 190 hk eller 252 hk og utstyret er omfattende. Man kan velge blant mye ekstrautstyr og Audi-folkene er stolte av å kunne tilby LEDMatrix-lys på A4 L om man betaler litt ekstra. Selvfølgelig er pris uviktig for oss, for denne selges kun i Kina.

Om A4 er normal i forlenget utgave, kan man ikke si det samme om BMW sitt valg av modellen for plasskresne kinesere. Her er det den nye og minste SUVmodellen som gjelder. X1 L kommer med 4 motoralternativer; X1 sDrive18 Li med 3 sylindret motor og 136 hk. Denne har en 6 trinns Steptronic girkasse som standard. Øvrige 3 modeller har 4 sylindret motor og 8 trinns automat. X1 sDrive20 Li og X1 xDrive20 Li har 192 hk mens toppmodellen X1 xDrive25 Li kan lokke med 231 hk.

Utvendige mål er 456 cm x 182 cm x 162 cm (lengde x bredde x høyde), og gir god plass til passasjerene bak. Foran har sittestillingen blitt en aning høyere for både fører og passasjer. Baksetepassasjeren kan felle ut en fotskammel om han ønsker å strekke ut bena litt ekstra. Undertegnede tester for tiden vanlige X1, og det låter ganske merkelig at man kan sitte som i en limousin i denne type bil.

Fra Jaguar dukker XFL opp i Kina, og mens de foregående to modellene er av det litt mindre slaget, kan nok XF i sin normale form oppfattes som en stor sedan. Derfor er det en mer staselig doning kineserne får fra engelskmennene og her er nok de litt mer høyere sjefene og statsfolk de tenkelige kundegruppene.

XFL har en omfattende utstyrliste og kan leveres med entertainmentpakke for baksetepassasjerer i tillegg til Wifi med mulighet for opptil 8 oppkoblinger. Man kan også få nedfellbare bord for de i baksetet, lik de man får i XJ. Selvfølgelig har man også tilgang på ventilerte seter med massasjefunksjon. Når man skal gå ut av Jaguar XFL, får man nå hjelp fra et system som Jaguar kaller Clear Exit Detection. Baksetepassasjerene får en varsel om det kommer trafikk bakfra, eller om det skulle være noe i dødvinkelen som man ikke ser.

Jaguar XF kler den litt lengre hjulavstanden og den beholder sine gode proposisjoner, selv om den vokser 14 cm mellom akslingene. Med seneste er Jaguar XF sporty og stilig, og i L versjon blir den enda mer elegant.

Motorene som tilbys er 2 liter med to effekt steg og en 3 liter. Effektuttaket er fra 200 hk og opp til 335 hk.

Vi avslutter runden hos tyskerne. For de som trodde at Mercedes ikke hadde en lang versjon for Kina, kan tro om igjen. De har valgt også en passe stor sedan for sin lange akselavstand. E-Klasse er så fersk som det går an og denne modellen blir nå også forlenget i Kina. Med en lett plattform og all den teknologi som man kan få, vil også den lange utgaven av E-Klasse sette nye standarder.

Designen er beholdt fra vanlig E-Klasse, og som hos XF gjør det seg med litt lenger hjulavstand. Jeg vet ikke om Jaguar og Mercedes har sett vist hverandres tegninger, men som XF blir også E-Klasse L 14 centimeter lenger. Disse er tatt ut mellom akslingene og gir baksetepassasjerene ekstra komfort.

Kundene kan velge i mengder av ekstra utstyr, mye hentet fra Maybach. S-Klasse. Dette gjelder blant annet interiørbelysningen med 64 forskjellige fargenyanser, Disse kan styres fra touchpadden i midtarmlene som også styrer infotainmentsystemet og justerer seteposisjonene. Som tilleggsutstyr kan man også bestille Burmeister 3D musikkanlegg.

Foreløpig er det kun E200 L som er bekreftet som lang versjon, men flere motoralternativer er nok på gang.