Tekst og foto: David K Andersen
Vi vet fra før at Hyundai og Kia snart er på plass med miljøvennlige biler hvor du selv velger hva slags drivlinje du vil ha – ladehybrid, fullhybrid eller ren elbil. Nå kaster Honda seg på, men der kan du også velge hydrogen!
Alle er enige om at forbruk og utslipp på ett eller annet tidspunkt må reduseres betydelig om vi skal få lov til å fortsette å kjøre egen bil hvor vi vil og når vi vil. Hvordan dette skal løses er det imidlertid mange meninger om. Hydrogen, el, hybrid eller kanskje rett og slett nyvinninger som kan tyne mer ut av en vanlig fossilbrennende motor? Alle løsningene har fordeler og ulemper, og sannheten er at ingen egentlig vet hvordan dette vil ende.
Med Hondas ferske nyhet om miljøbilen Clarity, bekreftes nå i alle fall en ny trend: Velg selv!
Hyundai Ioniq |
Ditt valg
Det var Hyundai som startet dette for noen måneder siden da de presenterte Ioniq – utseendemessig en slags blanding av en helt vanlig kombi i kompaktbilformat og miljøbil ala Toyota Prius. Under skallet befinner det seg en helt ny miljøbilplattform som er optimert for alle faktorer som bidrar til lavt utslipp og forbruk, men som samtidig åpner for ganske ulike former for fremdrift.
Ioniq vil først komme som fullhyrid – altså en helt tradisjonell hybridbil som ikke kan lades i stikkontakt og kjøres et visst antall km på bare strøm, men som lader seg selv så ofte den kan og generelt utnytter all overskuddsenergi til å redusere forbruk og utslipp totalt sett. Så vil den komme som ladehybrid, og den vil komme som ren elbil. Samme chassis og utseende, men altså ulike drivlinjer – du velger selv hva du ønsker i din bil.
Ioniq får så en søstermodell fra Kia, nemlig Niro. Plattformen er den samme, og den vil også komme som både fullhybrid, ladehybrid og ren elbil. Kiaens trumfkort er at den har et crossoveraktig karosseri, og som vi alle forstår, kan det bli en viktig suksessfaktor i Norge – her liker vi tross alt å sitte høyt og rett med god oversikt.
Nå drar i tillegg Honda konseptet ennå lenger. De er som vi vet på vei med hydrogenbilen Clarity – en konkurrent til Toyota Mirai og Hyundai iX35 Fuel Cell (les test her). Nylig har det versert rykter om at den også kommer som elbil, og ganske riktig: For noen dager siden bekreftet Honda at bilen både kommer som hydrogenbil, ren elbil og dessuten som ladehybrid. Den første vil være tilgjengelig fra neste år.
USA ser ut til å bli prioriteten for Clarity, med elbilvennlige California i spissen. Det er imidlertid naturlig å tro at elbilen også her i Norge kan bli prioritert.
Er de bra?
Om Clarity vet vi ikke så mye ennå. Honda bekrefter at ladehybriden kommer til å kunne kjøre minst 64 km på bare strøm.
Jeg kikket på Clarity på Genéve-utstillingen for ikke så lenge siden, og den ser ganske spesiell ut på utsiden. Tydelig miljøbil på en måte. Ellers noterte jeg meg et uvanlig påkostet interiør med mer premiumfølelse enn hva jeg har opplevd i tilsvarende biler fra andre merker – se på bildet under.
Honda Clarity |
Hyundai Ioniq på sin side, kikket jeg nærmere på hos Hyundai Norge for en tid tilbake. Et eksemplar var innom på Norgesbesøk og forhåndsvisning – det var ikke vanskelig å la seg imponere. For selv om du skjønner at Ioniq er en miljøbil, har den samtidig tonet ned de ekstreme greiene. Her er det ikke vilt design med uvanlig og rare former eller dashbord fra et romskip. Innvendig har bilen en helt normal layout med design og utforming av dashbord, instrumenter og brytere vier vant til fra «vanlige» biler. Jeg merket meg dessuten særdeles fin sittestilling med gode seter, samt god plass både i baksete og bagasje.
Kia Niro så jeg i Genéve, og den kjører kanskje ennå mer på «det normale» enn Ioniq. Her har du rett å slett å gjøre med en slags krysning av kompaktbil og crossover utseendemessig, og jeg tror den vil bli en vinner i Norge. Å se at dette er en elbil eller ladehybrid, gjør du ikke med mindre du vet hva det er. E-Golf viser jo at det kan være et vinnende konsept.
Hva er vitsen?
Spørsmålet man kan stille seg er naturligvis hvorfor. Kan man ikke bare gjøre som Volkswagen og lage en elektrisk versjon av allerede eksisterende modell? Det samme gjør jo Mitsubishi med ladehybridsuksessen Outlander.
Svaret er at med en bil som fra grunnen av er konstruert for minimal luftmotstand, minst mulig rullemotstand, lavest mulig vekt, best vektfordelig og slike ting, vil gi større effekt av de miljøvennlige drivlinjene enn en vanlig bil. Når de dessuten, også fra grunnen av, er designet og konstruert for å kunne bruke ulike drivlinjer på en optimal måte, vil resultatet i praksis være at du får flere mil ut av literen eller kilowatt-timen og lavere utslipp enn du hadde gjort med en elektrisk i30, Cee’d eller Civic. Beviset er helt nye Toyota Prius sitt oppsiktsvekkende lave forbruk i vanlig kjøring.
Hyundai Ioniq som elbil |
Det store spørsmålet er i hvilken grad vi nordmenn vil ta til oss denne måten å tilby miljøbiler på. Det er ingen hemmelighet at California og USA står sentralt hos bilprodusentene når de tenker nytt – markedet er enormt. Og i USA er det mye viktigere å vise at man kjører miljøbil enn i Norge – her er vi i realiteten mer opptatt av de økonomiske fordelene enn vi er av miljøet. Det som er sikkert er at utviklingen skjer i stor fart – vi følger spent med!