Av Vegar Bjørge
I dag kom Tesla 3 og det er fjerde modell fra elbilgiganten. Ja for Tesla har blitt det fremste beviset på at det går å bygge elbiler som kan kjøres over lengre strekker. Først ut var Roadster, som er fortsatt en tøff sportsbil uten tak. Den har solgt i ganske så moderate volum. Det var likevel starten på det som skulle komme. Norgesbilen Model S var andre bil ut. Takket være det norske avgiftssystemet har den blitt en av norges mest populære modeller. Alle kjenner en som kjenner en som har en Tesla Model S, og de aller fleste har akt i en Tesla. Det virker i hvertfall slik, men undertegnede er unntaket som kanskje bekrefter regelen. Tredje modell fra Tesla er Model X. En høyreist SUVaktig skapning som er både og. Derfor kommer den til å selge i bøtter og spann her hjemme.
Nå har vi altså fått en ny favoritt, Tesla Model 3. Den kommer til å koste mindre enn en middels godt utstyrt familiebil med skiboks på taket, og kjøre lenger enn de aller fleste vanlige elbiler på markedet. Størrelsen er i nærheten av BMW 3-serie, Mercedes C-Klasse og Audi A4. Selvfølgelig får den også god rekkevidde og fine prestanda. Sprinten til 100 skal gå unna på ca 6 sekunder og rekkevidden under gunstige forhold blir 346 km. Bakhjulsdrift blir standarden, men i fremtiden kommer også 4 hjulsdrevne versjoner. Bilen kommer i slutten av 2017 i følge Elon Musk. Hmmm, i beste fall kan vi da kanskje få den hit til Norge før sommeren 2018.
Elon Musk kan forøvrig røpe at 115 000 kunder forhåndsbestilte bilen før den ble vist. Ganske imponerende. Uten tvil vil Model 3 avgjøre fremtiden for Model 3, for nå gjelder det å tjene penger på bilsalg. Volumet er foreløpig for lavt, men med fult trykk på alle modellene ser det plutselig lovende ut.
Det vil altså ta en stund før Model 3 er klar for levering og innen den tid kommer det også til å skje en god del. Konkurrenten lager bedre og bedre elbiler. I tillegg har de store tyske premiummerkene kommet på banen. De vil helt sikkert komme med likeverdige biler til Tesla, som kanskje også har mer premiumsfølelse til samme pris. Da bør Tesla ha et produkt som fortsatt er moderne. Det kan bli en utfordring.Uansett ser Model 3 bra ut i dag. Ventetiden blir likevel lang….
Foto: Tesla