Av David K Andersen
Nye E-klasse har nettopp blitt lansert for pressen med første prøvekjøring for bare et par uker siden. På New York-utstillingen som pågår nå, viser Mercedes neste skritt – en AMG light-versjon.
Dette er ikke en erstatter for E 63. Mercedes er nemlig i ferd med å innføre en mellomserie for å fylle rommet mellom toppmodellene av de vanlige utgavene og de tradisjonelle AMG-modellene. Tenk Audis S-serie.
Verdt å merke seg i samme slengen er at navnestrukturen nå er endret. Før het AMG-modellene for eksempel Mercedes-Benz E 43 AMG, nå heter de Mercedes-AMG E 43.
Motoren er i bunn og grunn den samme 3-liters V6eren med to turboer vi blant annet nettopp kikket nærmere på i GLC 43. I E har den imidlertid fått større turboer og nå yter den 401 hk og 520 Nm. Det sørger for 0-100 km/t på 4,6 sekunder.
Bilen er utstyrt med 4Matic firehjulstrekk som leverer mer kraft til bakhjulene for å beholde E-klassens tradisjonelle bakhjulstrekk-egenskaper. 9-trinns converterautomat videreformidler kreftene og AMG har endret programvaren slik at den girer raskere.
Mercedes sier det er enkelt å identifisere den nye bilen som en AMG. Det har de forsåvidt rett i, den har 19-toms hjul, annerledes frontfager med større luftinntak, endringer i grillen, to doble eksosutslipp bak, diffuser og litt slike ting. Samtidig er det tydelig at dette er en betydelig roligere og mer anonym råtass enn de «vanlige» toppmodellene fra AMG. Det er nesten så vi snakker sleeper. Sjekk forresten lyssignaturen med ekstra blå linje rundt LED-profilene – en virkelig kul detalj.
Innvendig får du røde sømmer og spesielle innlegg. Sports-setene har ekstra sidestøtte, men det er samtidig tatt hensyn til at de skal være komfortable på langtur. Nappa-skinn kan fås som tilleggsutstyr.