Av David K Andersen

Under 24-timersløpet i Le Mans i fjor annonserte Ford at de ville komme tilbake som deltakere i år. Det er 50 år siden Fords sensasjonelle seier i verdens kanskje mest legendariske løp. Gatebil-utgaven av raceren ble presentert tidligere i år – vi tok en nærmere kikk på Fords nye superbil på New York-utstillingen.

I 2003 viste Ford superbilen GT i forbindelse med selskapets 100-års jubileum, året etter kom den i produksjon. Mange var skeptiske til en midtmotorisert amerikansk superbil med sterke retro-trekk – det ble smilt litt i skjegget både i bilmagasin-redaksjonene og blant superbilentusiaster. Men det var frem til Ford kom i gang med produksjonen og folk fikk prøve bilen – Ford GT viste seg ikke bare å være fullt brukbar, den var en av verdens beste superbiler. Når etterfølgeren nå endelig er på tur, er forventningene skyhøye.

Nye GT plukker opp ballen der den forrige slapp den for ti år siden. Linken til den originale 1966 GT40 er tydelig. Samtidig ligger den mer på detaljnivå denne gangen og ikke i linjene. Mindre retro, mer moderne.

V8eren er borte, istedet finner vi 3,5-liters Ecoboost sekseren. I race-form har denne motoren gjort tjeneste i blant annet IMSA-serien siden 2014 og har til og med en seier fra 12-timersløpet på Sebring i baklommen. Ford sier den til sammen har gjort 25 000 km i løp.

Da Ford viste GT første gang på Detroit-utstillingen tidlig på året, lovet de over 600 hk. Etter hva vi erfarer kommer den til å levere 765 hk og, hold deg fast, 940 Nm. 0-60 mph (97 km/t) går på 2,8 sekunder og topphastighet er 336 km/t. Girkassen er en 7-trinns dobbeltclutch-enhet.

Kabinen er i ett stykke produsert i karbonfiber. Festet til denne er strukturer for innfesting av hjuloppheng og motor i aluminium. Ford har ikke offentliggjort vekten ennå, men sier GT vil ha en av verdens beste vekt/effekt-forhold.

Felgene måler 20 tommer og får verdens råeste dekk for gatebruk – Michelin Pilot Super Sport Cup 2. Enorme karbon-keramiske bremseskiver sørger for stopp-egenskaper på linje med fartsressursene.

Aerodynamikken er ekstremt avansert – legg for eksempel merke til de enorme kanalene over bakdelen. Den er også aktiv, med blant annet motorisert spoiler bak.

Dørene svinger oppover på ekte superbilvis. Jeg fikk ikke mulighet til å sitte i bilen i New York, men Ford sier setene er fastmontert, mens pedalene er justerbare. Antakelig et triks for å bevare optimal vektfordeling uavhengig av førerens størrelse. Ta en kikk på Fords bilde av interiøret – her er det all business og fint lite unødvendig. Merk alle knappene i rattet og de enorme girhendlene.