Av David K Andersen
Utviklingen på dekkfronten er større enn noen gang – det jobbes med mønster, gummiblandinger, tilsetningsstoffer, produksjonsmetoder og mye mer. Noe helt nytt er det imidlertid ikke så ofte vi opplever. Den trenden bryter nå Michelin – Cross Climate er virkelig en nyhet – spesialtilpasset våre forhold.
I Norge har vi et fast opplegg for dekkbruken vår – vi kjører vanlige sommerdekk om sommeren og skikkelige vinterdekk på vinteren. Opplegget fungerer brukbart både vinter og sommer, men hvor optimalt er det egentlig vår og høst?
Ta for eksempel den tiden vi er inne i nå. Våren har kommet og hvem har ikke lyst til å få på sommerdekkene så fort som mulig? Veiene er jo bare og tørre, og det er liten tvil om at de myke vinterdekkene hverken gir presis kjørefølelse eller gode bremseegenskaper på tørr asfalt i 10-12 varmegrader.
Problemet er bare at det fortsatt kan være en minusgrad eller fem på natta. Kanskje har det kommet smeltevann i deler av veibanen som fryser innimellom, kanskje er det masse strøsingel og sand etter vinterens strøing og kanskje er det fortsatt litt snø den siste biten frem til huset. De samme utfordringene vet vi kommer om høsten.
Faktum er at vanlige sommerdekk slutter å fungere optimalt da temperaturen synker under 7 grader. Altså er det ikke bare skummelt å kjøre på sommerdekk de årstidene hvor nattetemperaturen synker under 0, det er faktisk ikke alltid optimalt selv om vi ikke har frost.
Det er dette Michelin har tatt tak i med det nye Cross Climate-dekket. Sommerdekket er rett og slett utviklet for å passe norske klimaforhold bedre enn de sommerdekkene vi bruker i dag. Og før vi ser nærmere på dekket: Dette er ikke et helårsdekk, det er et sommerdekk med ekstra egenskaper for vår, høst og ellers vanskelige forhold og lave temperaturer.
Forskjellen mot de sommerdekkene vi har i dag, er at Cross Climate skal sørge for sikker kjøring fra tidlig vår til sen høst. Dessuten skal det takle vanskelige forhold bedre, blant annet fordi det har gode egenskaper i regn.
Tre teknologier danner grunnlaget for Cross Climate. En ny gummiblanding øker grepet på selv de minste ujevnheter i veien, unikt V-mønster med effektive lameller sørger for bedre grep på vått og tørt og dessuten bedre akselerasjon i snø, og en helt spesiell kombinasjon av mønsterblokker og 3D-lameller skal sikre blant annet topp bremseegenskaper under alle forhold. Michelin lover dessuten god slitestyrke og komfort.
I Norden er vi vant til å ha vinterdekk spesialtilpasset oss, mens vi tross ganske spesielle sommerfohold, kjører vi på standard sommerdekk. For første gang får vi nå altså vårt eget sommerdekk. Nyheten er oppsiktsvekkende.
Sammen med den, følger også mange spørsmål. Kan vi virkelig legge om til sommerdekk tidligere med Cross Climate? Og er det tryggere på høsten? Hva med sommeren når det er varmt? Vil dette dekket gjøre det enklere å finne riktig tidspunkt for omlegging mellom sommer og vinterdekk? Og hva med slitestyrken?
I følge Michelin skal Cross Climate takle alt dette og mer meget godt, men vi syntes dette dekket er så spennende og potensielt viktig for Norge at vi har tenkt å teste selv. Michelin har stilt opp og låner oss et sett dekk vi skal kjøre med fra slutten av mars og helt til vinterdekkene skal på til høsten.
Vi skal komme med oppdateringer gjennom hele sesongen og en sluttvurdering etter avmontering før året er omme – følg med!