Av Vegar Bjørge
Levorg er en kjærkommen nyhet og trekker kanskje nye kunder til Subaru. Firehjulstrekk er populært her til lands, så Levorg med sitt moderne utseende, bør selge i bøtter og spann. Eller?
Det har nemlig startet litt trått for Levorg og noen av grunnene er svært opplagte. Vi er fortsatt et dieselelskende flokk, vi elsker fortsatt å løpe i flokk, og tysk premium er bedre enn noen sinne og leverer 4-hjulstrekk billigere enn Coop leverer melk. Diesel får man ikke på nye Levorg, og den er heller ikke helt tysk premium. En av tre er kanskje ikke bra nok, eller?
Nok tullball, vi må ut å teste!
En 1,6 liters boxermotor på 170 bensinhester, trinnløs girkasse og ganske stramt understell, lover godt for sportslig kjøring. Men vent litt! Trinnløs? Undertegnede har i flere tester vært temmelig skeptisk til denne typen girkasse. Så hvordan kan samme mann mene at dette er sportslig?
Lineartronic som Subaru kaller den, har nemlig et strammere oppsett enn mange slike automatkasser. Dessuten er det programmert inn seks kunstige gir. Ganske så smart for dermed har man også gitt deg muligheter til manuell giring via hendler bak rattet, så denne gangen uteblir kritikk fra unge Bjørge.
Det uler fortsatt ganske så godt om du trykker gassen i bunn, og det girer ikke før man når 6000 omdreininger, men i virkeligheten går det nok ikke noe særlig dårligere om man girer ved ca 5000 omdreininger. Så det blir til at jeg lar bilen gå mellom 4000 og 5000 omdreininger i et parti med mye svinger og fin asfalt. Dermed kjenner jeg også at understellet tåler mye fart inn i svingene, og takket være 4 hjulsdriften kan man holde farten godt hele svingen igjennom. Ikke understyrer det og man skal virkelig kjøre fort for å oppleve særlig overstyring. Levorg har fin balanse og styringen er også med på å gjøre opplevelsen god. Lett i byen men merkbart tyngre når man kjører på landeveien. Man får også lett tilbakemelding i gjennom rattet. Det er slik det skal være.
Foto: Subaru |
Mye av hemmeligheten i de gode kjøreegenskapene ligger i Vehicle Dynamics Control System med Active Torque Vectoring. Systemet analyserer til enhver tid kjøresituasjonen og styrer 4 hjulsdriftsystemet og sender kraft dit det trengs. I tillegg vil Active Torque Vectoring bremse innerste hjulpar i svinger å sende kraft til hjulparet som er ytterst. Dermed får man bedre svingegenskaper både på tørr asfalt og is.
Det som likevel overrasker mest er komforten i Levorg. Den er kanskje litt for stiv til å kalle den en komfort-cruiser, men girkassen trives aller best når du kjører med moderate fartsøkninger og tar det litt med ro. Da er det ikke mye forskjell på Lineartronic-kassen og en vanlig automat. Støyen er også lav både fra motor, hjul og vind. I tillegg sitter man godt i fine skinnseter med god sidestøtte.
Plassen i Levorg er også bra selv om den ikke er størst i klassen. Dette er en sportslig stasjonsvogn som skal selges til folk i farta med passe mye bagasje. Ferieturer bør ikke by på noe problem, og man trenger ikke gi seg med sengekosen før 3 småkryp er på tur. Plassen i baksetet er nemlig bra nok til 3 barn eller 2 voksne. Om man er like spinkel og spe som undertegnede, kan også 3 voksne sitte bak uten alt for store problemer. Lange turer bør dog unngås. Helt bakerst får man plass til 522 liter bagasje eller 1446 liter med bakseteryggen nedfelt. Baksetet kan legges ned 60:40 og Levorg mangler skiluke.
Kvalitetsfølelsen er også god og knapper, brytere og spaker er av høy kvalitet og sitter der man forventer det. Seter i skinn gir et påkostet inntrykk, og materialvalget ellers er også bra. Det er ikke langt opp til tyske konkurrenter som BMW 3-serie og Mercedes C-klasse. Levorg har ikke samme utstyrspakker som hos tyskerne, men standardutstyret er omfattende og en topputstyrt Levorg føles langt fra spartansk. Så gjør det kanskje ikke noe om man mangler Head up display, adaptivt understell, luftfjøring og annet dilldall som noen av konkurrentene kan tilby om du vil betale for det. Likevel synes jeg biler i denne klassen bør ha adaptiv cruicekontroll. Det mangler Levorg.
Konklusjonen min er at Levorg leverer. Det er en veldig bra bil med fine, sportslige kjøreegenskaper. Kvaliteten virker også å være ivaretatt i tillegg til at den ser bra ut. Yngste sønn i huset trodde den skulle være mer rallybil, for det var vel en slik Petter Solberg kjørte? Det er de yngre som skal kjøpe Levorg, og mange av de har kanskje drømt om en Impreza WRX, men må nå av en eller annen grunn kjøpe seg stasjonsvogn. Prisen for Subaru Levorg Sport Premium er kr 464 800,-. Ikke så ille når man får 4 hjulstrekk, automat og 170 bensinhester. I tillegg er det meste av utstyret standard. Så må man håpe at Subaru kommer med en Levorg R med noe over 200 hk og manuell girkasse.
Data: 4 sylindret Boxermotor, 1600 ccm, 170 hk ved 4800 – 5600 omdr. 250 nm ved 1800 – 4800 omdr. Lengde 479 cm, bredde 178 cm, høyde 149 cm, Akselavstand 265 cm, Vekt 1551 kg, Tilhengervekt 1500 kg, Bagasjeplass 522 – 1446 liter, Forbruk 0,71 l/mil, CO2-forbruk 164 g/km, Akslerasjon 0-100: 8,9 sek, Toppfart 210 km/t