Av Vegar Bjørge
Volkswagen Transporter var 60 år i går og det skal feires i Hannover med en jubileumsutstilling. Produksjonen av den populære varebilen startet her 8. mars 1956. Man skal ta for seg begynnelsen av Transporter-produksjonen, og utstillingen åpner i dag og varer frem til 26. juni. Fabrikkens samling av Transportere vil være utstillingens høydepunkt, men man skal også vise videointervjuer av noen av de som var med fra starten av, samt bilder og andre ting som forteller fabrikkens interessante historie.
– Utstillingen viser levende industrihistorie som startet da Transporter begynte å rulle av samlebåndet. Den viser også hvilken effekt fabrikken hadde på utviklingen av Hannover i etterkrigstiden. «Bulli-en» er uunnværlig, spesielt for det historiske museet, fordi den er et symbol på hvor viktig Transporter-fabrikken har vært for Hannover og hele Niedersachsen. Vi har samlet en lang rekke utstillingselementer for å lage en interaktiv utstilling som passer godt inn i jubileumsåret hvor Hannover feirer 775 år, sier direktør for kunsthistoriemuseene i Hannover, Professor Thomas Schwark.
Også ordføreren i Hannover, Stefan Schostok, er klar over hvor viktig Transporter-produksjonen har vært for byen.
– 60 år med Volkswagen Nyttekjøretøy betyr 60 år med sikre jobber i Hannover og regionen rundt. Det betyr også 60 år med spennende bilhistorie for den stadig voksende gruppen av VW Transporter-fans, og ansatte som har bidratt med sin dedikasjon for å stadig komme opp med nye innovasjoner for både bilene og produksjonssystemene. VW Transporter har ikke bare sikret jobbene til tusenvis av mennesker på fabrikken og i regionen, men Volkswagen Nyttekjøretøy har også vært en viktig partner for byen, når det gjelder å utvikle fremtidens transportstrategier – noe vi har ønsket å utvikle i samarbeid med dem, sier han.
– For Hannover og for Volkswagen Nyttekjøretøy, var det et lykketreff at byen vant over 230 andre byer da VW lette etter et egnet sted å produsere bilene for 60 år siden. Dette ble en suksesshistorie som beviste at fabrikker i Tyskland fortsatt kan være konkurransedyktige innen bilproduksjon, fortsetter han.
9,5 millioner T-serie biler har blitt produsert i Hannover og Dr. Eckhard Scholz, styreleder i Volkswagen Nyttekjøretøy sier at Volkswagen Bus er like mye en del av byen som Pelikan-fontene, Leibniz-kjeks og Continental dekk.
Produksjonen startet i Wolfsburg i 1950, men da bil nummer 100 000 rullet av samlebåndet i 1954, ble det klart at Transporter trengte sin egen fabrikk. Produksjonskapasiteten var ikke lenger stor nok til å takle etterspørselen.. Boble-produksjonen tok det meste av kapasiteten, og med muligheter for å bygge kun 80 Transportere om dagen ved fabrikken, var flytting en nødvendighet. Behovet var så stort som 330 Transportere per dag.
Mens man satte i gang byggeprosessen i Hannover februar 1955, trente Volkswagen sne nye ansatte i hvordan de skulle bygge Transportere. Fra Hannover togstasjon ble det satt opp et ekstra tog til Wolfsburg som gikk fra perongen hver morgen kl 0410. Byggetiden av fabrikken tok litt over 1 år og første bil rullet av samlebåndet 8. mars 1956.
Produksjonstarten av T1 Transporter i Hannover-Stöcken var starten på en lang suksesshistorie som har vart helt frem til i dag. På ekstremt kort tid ble en nyskapende fabrikk bygget fra ingenting, og takket være innsatsen fra tusenvis av dedikerte ansatte, har den siden utviklet seg til en av de viktigste bærebjelkene i konsernet. Det mest spesielle er lidenskapen og innsatsviljen til de som jobber her, sier leder for bedriftsutvalget hos Volkswagen Nyttekjøretøy, Bertina Murkovic.
Volkswagen betalte sine ansatte ved fabrikken mer enn dobbelt så mye som gjennomsnittslønnen i andre yrker. 2,50 tyske mark fikk arbeiderne ved Hannover-fabrikken, mens vanlige arbeidere i andre yrker kunne regne med en gjennomsnittslønn på 1,20 tyske mark. Jobbene ble derfor veldig populære, og på 50-tallet var det mange som sa opp sine sikre jobber, for så å bygge Transportere på den nye fabrikken i byen. Mot, ekspertise, oppfinnsomhet og selvsikkerhet er karakteristikker som går igjen på » Bulli-byggerne».
4000 mennesker jobbet fra starten av på fabrikken, av de 25 kvinner. Produksjonstakten var 230 Transportere per dag. Kvinneandelen ved fabrikken økte og mot slutten av 1956 var tallet steget til 270 kvinner, mens i 1959 var det allerede 1044 kvinner som jobbet her. Margot Krey var en av dem og hun jobbet først med motorproduksjon. Hun ble senere stemt frem som fagforeningsforvalter og endte til slutt opp som ansattrepresentant for kvinnesaker fra 1964 – 1993.
– Jeg fikk implementert en fødestue ved Hannover-fabrikken i 1974. Det var mye motstand mot det, og den gang var det noe helt unikt – både i Volkswagen AG og i landet som helhet, minnes Krey i dag.
Transporter ble en stor suksess, og i 1962 forlot Transporter nummer en million produksjonsbåndet ved fabrikken i Hannover. T2-produksjonen startet i 1967, mens T3 fulgte i 1979. Deretter fulgte de som perler på en snor. T4 i 1990, T5 i 2003 og T6 i 2015. Fabrikken har i dag 14500 ansatte og er den største industrielle arbeidsgiveren i området. Med 750 lærlinger er den også den største lærebedriften i Hannover.